اخراج سم آلتمن، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق OpenAI که بعد از موفقیت چشمگیر در چت‌بات ChatGPT به‌عنوان چهره‌ی اصلی صنعت هوش مصنوعی ظاهر شده بود، کارکنان، سرمایه‌گذاران، فعالان و علاقه‌مندان به هوش مصنوعی را شگفت‌زده کرد.

بعد از انتشار خبر اخراج آلتمن، چند نفر از اعضای تعیین‌کننده‌ی شرکت، از‌جمله گرگ بروکمن، رئیس هیئت‌مدیره، استعفا داده‌اند. هیئت‌مدیره با فشار سرمایه‌گذاران برای بازگرداندن آلتمن مواجه است و این احتمال وجود دارد که خود هیئت‌مدیره در روزهای آینده استعفا دهد.

به‌نقل از بلومبرگ، منابع آگاه دلیل اخراج آلتمن را در اختلاف‌نظرهایی عنوان کردند که بین او و هیئت‌مدیره درباره‌ی ایمنی هوش مصنوعی و سرعت توسعه‌ی فناوری و تجاری‌سازی شرکت بود.

ناگفته نماند که جاه‌طلبی‌های آلتمن نیز در این اتفاق بی‌تأثیر نبوده‌ است. آلتمن قصد داشت به‌منظور ایجاد استارتاپ تولید تراشه‌های هوش مصنوعی، ده‌ها‌میلیارد دلار از برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به کشورهای عربی دریافت کند.

آلتمن همچنین در حال جذب سرمایه‌‌ی چند‌میلیارد‌دلاری از صندوق سرمایه‌گذاری گروه سافت‌بانک بود تا با همکاری جانی آیو، طراح سابق اپل، شرکتی جدید برای تولید سخت‌افزارهای هوش مصنوعی راه‌اندازی کند. گفته می‌شود که هیئت‌مدیره از جذب سرمایه به اسم OpenAI برای تأسیس شرکت‌هایی با مدیریت جداگانه ناراضی بودند.

با اینکه مایکروسافت بزرگ‌ترین حامی OpenAI است، تنها یک دقیقه قبل از اخراج آلتمن از این موضوع مطلع شد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، از تصمیم شتاب‌زده‌ی هیئت‌مدیره آگاه نبود و با آلتمن تماس گرفته و قول داده است که به‌طور کامل او را حمایت کند.

ردموندی‌ها میلیاردها دلار در OpenAI قمار و از همکاری خود با این استارتاپ برای اضافه‌کردن ویژگی‌های هوش مصنوعی به بسیاری از نرم‌افزارهای معروف خود استفاده کرده‌اند تا در مسابقه‌ی هوش مصنوعی، از رقبایی مانند گوگل سبقت بگیرند.

نادلا پستی منتشر کرد تا نگرانی‌های احتمالی ناشی از رفتن آلتمن و آسیب‌دیدن برنامه‌های هوش مصنوعی بلندمدت شرکت را کاهش دهد. او نوشته است: «توافق بلندمدتی با OpenAI داریم که دسترسی کاملی را به اسباب موردنیاز برای پیش‌برد برنامه‌های نوآورانه‌ را در‌اختیار‌مان قرار می‌دهد و به همکاری خود با این شرکت وفاداریم.»

گفته می‌شود که در‌حال‌حاضر، سرمایه‌گذاران OpenAI به هیئت‌مدیره‌ی شرکت فشار می‌آورند تا تصمیم اخراج آلتمن را عوض کنند. یکی از افراد گفته است که آلتمن تمایل دارد به شرکت بازگردد.

در یکی از سناریوهای در‌نظر‌گرفته‌شده، اعضای هیئت‌مدیره فعلی OpenAI ممکن است استعفا دهند. اگر آلتمن برنگردد، کارکنان بیشتری ممکن است تصمیم بگیرند شرکت را ترک کنند و شاید به او در پروژه‌های آتی‌اش بپیوندند و موقعیت OpenAI به‌عنوان رهبر بازار هوش مصنوعی را بیشتر به‌خطر بیندازند.