با توجه به پایان‌یافتن جنجال‌های پیرامون شرکت هوش مصنوعی OpenAI، جزئیات بیشتری درمورد حقایق پشت‌پرده‌ی اتفاقات اخیر مرتبط با آن روشن می‌شود. سازنده‌ی چت‌بات معروف ChatGPT ماه نوامبر با انتشار پستی وبلاگی از برکناری غیرمنتظره‌ی سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت خبر داد. همین خبر کوتاه برای آغاز گزارش‌ها و شایعات دنباله‌دار کافی بود. آلتمن ابتدا موافقت کرد از جایگاهش کناره‌گیری کند و پس‌ از چند روز با حمایت گسترده‌ی کارکنان OpenAI بار دیگر مدیرعامل شرکت شد.

گزارش نیویورک تایمز نشان می‌دهد بازگشت آلتمن به OpenAI، پس‌ از آن صورت گرفت که تعداد زیادی از کارکنانش شرکت از او حمایت کردند. درحالی‌که مشکلات شرکت مذکور در ماه نوامبر به اوج خود رسید، درگیری‌ها بین آلتمن و هیئت‌مدیره‌ی سابق OpenAI بر سر پر کردن صندلی‌های مدیریت آغاز شد.

تصمیم آلتمن برای ارتقای جایگاه یکی از محققان این شرکت به‌نام ایلیا سوتسکور به‌عنوان دانشمند ارشد ازجمله عواملی بود که به ایجاد بی‌اعتمادی بین سهامداران در داخل شرکت کمک کرد. درحالی‌که OpenAI فعالیتش را سال ۲۰۱۵ برای رقابت جدی با دیپ مایند گوگل آغاز کرد، آلتمن چهار سال بعد یعنی سال ۲۰۱۹ به‌عنوان مدیرعامل آن انتخاب شد.

هیئت‌مدیره‌ی OpenAI چهارسال پس‌ از انتخاب سم آلتمن به‌عنوان مدیرعامل، او را بدون اطلاع قبلی از جایگاهش حذف کردند. واکنش اولیه‌ی آلتمن، پذیرش رأی هیئت‌مدیره بود اما او با انگیزه‌ی دیگران تلاش‌هایی برای بازگشت انجام داد.

آلتمن با حمایت مایکروسافت تقریباً مطمئن بود هیئت‌مدیره‌ی OpenAI را مجبور خواهد کرد که بار دیگر او را به‌عنوان مدیرعامل انتخاب کنند. صدها کارمند این شرکت پس‌از اخراج آلتمن نامه‌ای به هیئت‌مدیره ارسال کردند و در آن نوشتند اگر آلتمن بازنگردد، همگی استعفاء خواهند داد.