با معرفی سرفیس لپ تاپ جدید با پردازنده های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام و به عنوان اولین دستگاه از سری «پی سی کوپایلوت پلاس»، این سوال مطرح می شود که آیا دستگاه های جدید مایکروسافت می توانند مک بوک ایر اپل را به چالش بکشند یا خیر؟

لپ تاپ جدید مایکروسافت در پیکربندی های مختلف با پردازنده های Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus عرضه خواهد شد. علاوه بر این، لپ‌تاپ سرفیس جدید جزو اولین دستگاه‌های «Copilot+ PC» با سخت‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است.

سرفیس لپ‌تاپ جدید مایکروسافت ممکن است چشمگیرترین لپ‌تاپی باشد که این شرکت تا به حال ساخته است. دستگاهی با شاسی مدرن، حاشیه های صفحه نمایش باریک و سخت افزار قدرتمند که می تواند لپ تاپ های اپل را از نظر عملکرد به چالش بکشد.

از سال 2020، اپل پیشرفت چشمگیری در توسعه لپ تاپ های قدرتمند داشته است. اکنون مایکروسافت لپ تاپ جدید خود را معرفی کرده است که می تواند با مک بوک ایر رودررو شود. در این مقاله سرفیس لپ تاپ جدید مایکروسافت را با مک بوک ایر اپل مقایسه می کنیم.

مقایسه قیمت لپ تاپ سرفیس مایکروسافت و مک بوک ایر اپل

قیمت پایه مک بوک ایر M3 از 1099 دلار برای مدل 8 گیگابایتی شروع می شود. این در حالی است که لپ تاپ سرفیس مایکروسافت با رم 16 گیگابایتی 100 دلار ارزان تر از مک بوک ایر M3 است و قیمتی معادل 1000 دلار دارد.

مشتریان می توانند مدل 15 اینچی Surface Laptop را با 64 گیگابایت رم، 1 ترابایت SSD و پردازنده Snapdragon X Elite با قیمت 2500 دلار خریداری کنند. با همین قیمت می توانید یک مک بوک ایر 15 اینچی با 24 گیگابایت رم و 2 ترابایت SSD خریداری کنید.

تفاوت های طراحی سرفیس لپ تاپ و مک بوک ایر

لپ تاپ سرفیس مایکروسافت و مک بوک ایر اپل در نگاه اول و از زوایای خاصی بسیار شبیه به هم هستند. هر دو لپ‌تاپ در شاسی فلزی قرار گرفته‌اند و حاشیه‌های نمایشگر باریک، کلیدهای چیکلت و تاچ‌پدهای بزرگ دارند.

کاربران برای ورود به لپ تاپ سرفیس مایکروسافت، به جای حسگر اثرانگشت، از احراز هویت چهره Windows Hello استفاده می کنند. اگرچه مک بوک ایر 2022 دارای بریدگی بر روی صفحه نمایش است، اما Face ID ندارد و از اسکن اثر انگشت Touch ID استفاده می کند که به خوبی کار می کند.

وضوح صفحه نمایش لپ تاپ مایکروسافت و اپل

اگر بخواهیم رزولوشن صفحه نمایش مک بوک ایر اپل را با لپ تاپ سرفیس مایکروسافت مقایسه کنیم، باید بگوییم که مک بوک ایر از این زاویه وضوح بالاتری دارد.

مک بوک ایر 13 اینچی دارای رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل است. این در حالی است که سرفیس لپ تاپ 13.8 اینچی مایکروسافت دارای رزولوشن 2304 در 1536 پیکسل است.

بر همین اساس، لپ تاپ 15 اینچی سرفیس دارای رزولوشن 2496 در 1664 پیکسل است که قابل مقایسه با مک بوک ایر 15 اینچی با رزولوشن 2880 در 1864 پیکسل است. این بدان معناست که مک بوک ایر می تواند اطلاعات نسبتاً بیشتری را در صفحه نمایش با نسبت تصویر 16:10 نسبت به سرفیس با نسبت تصویر 3:2 خود نمایش دهد.

اما نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که لپ تاپ سرفیس مایکروسافت مجهز به صفحه نمایش لمسی است. در حالی که هیچ یک از مک بوک های اپل چنین قابلیتی را ندارند. از سوی دیگر، صفحه نمایش سرفیس لپ تاپ دارای نرخ نوسازی متغیر 120 هرتز است. اگر فقط مک بوک پرو این ویژگی را داشت.

مقایسه پورت ها، ابعاد و وزن

سرفیس لپ تاپ پورت های بیشتری نسبت به مک بوک ایر دارد. لپ تاپ های هر دو شرکت دارای جک 3.5 میلی متری هدفون و دو درگاه USB 4 نوع C هستند، اما لپ تاپ سرفیس مایکروسافت دارای یک پورت USB-A است. از طرفی مدل 15 اینچی آن دارای کارت خوان microSDXC است.

مایکروسافت می گوید سرفیس لپ تاپ باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ این شرکت است. وزن یک مدل از این دستگاه 1.34 کیلوگرم و مدل دیگر 1.66 کیلوگرم است. وزن نسخه کوچکتر مک بوک ایر اپل 1.22 کیلوگرم و نسخه بزرگتر 1.49 کیلوگرم است.

ظرفیت باتری

یکی دیگر از ویژگی هایی که هنگام خرید لپ تاپ اهمیت می یابد ظرفیت باتری است. لپ تاپ سرفیس مایکروسافت و مک بوک ایر اپل ظرفیت باتری یکسانی دارند. نسخه 13.8 اینچی سرفیس لپ تاپ از باتری 54 وات ساعتی استفاده می کند و نسخه 15 اینچی به باتری 66 وات ساعتی مجهز شده است.

مایکروسافت می گوید بسته به اینکه کاربر از Surface کوچکتر یا بزرگتر استفاده کند، بین 20 تا 22 ساعت پخش ویدیو و 13 یا 15 ساعت مرور وب امکان پذیر است. مک بوک ایر نیز شرایط مشابهی دارد. نسخه 13 اینچی مک بوک ایر از باتری 52.6 وات ساعتی استفاده می کند و نسخه 15 اینچی به باتری 66.5 وات ساعتی مجهز شده است که باعث می شود دستگاه برای 18 ساعت پخش ویدیو و 15 ساعت وبگردی مناسب باشد.

البته نمی توان این اعداد را جدی گرفت. به عنوان مثال، مایکروسافت ادعا می کند 20 ساعت پخش ویدئو با کیفیت 1080p روی سرفیس با 256 گیگابایت رم، 16 گیگابایت رم و پردازنده اسنپدراگون X Plus با 150 نیت روشنایی. اپل همچنین این اعداد را روی مک بوک ایر M3 برای پخش ویدیوی 1080p با 8 کلیک روشنایی آزمایش کرد.

مشخصات سخت افزاری

ظرفیت رم پایه لپ تاپ سرفیس مایکروسافت 16 گیگابایت است، در حالی که ظرفیت رم مک بوک ایر اپل از 8 گیگابایت شروع می شود. همچنین امکان افزایش ظرفیت رم سرفیس به 32 گیگابایت (یا 64 گیگابایت در واحدهای پیش فروش اولیه) وجود دارد.

مایکروسافت هنوز نشان نداده که سرفیس لپ تاپ با اسنپدراگون ایکس پلاس 10 هسته ای و ایکس الیت 12 هسته ای چگونه خواهد بود. مایکروسافت ادعا می کند تراشه های سری X کارآمدتر از اپل هستند، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آنها در دنیای واقعی چگونه عمل می کنند. معاون ارشد کوالکام می گوید Snapdragon X Elite از نظر عملکرد، فناوری و بهره وری بی سابقه است.

در مراسم معرفی سرفیس لپ تاپ جدید، مایکروسافت گفت که سیستم های Copilot Plus حدود 58 درصد سریعتر از MacBook Air M3 خواهند بود. با این حال، مشخص نشده است که آیا این مورد برای همه دستگاه های مجهز به اسنپدراگون X وجود دارد یا خیر. اما دستگاه های جدید اولین سیستم های Copilot Plus هستند.

لپ تاپ سرفیس مایکروسافت و هوش مصنوعی

مایکروسافت در رویداد خود بر فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی مانور داد و به صراحت اعلام کرد که می خواهد از این دستگاه ها برای فعالیت های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شود. مایکروسافت می گوید واحد پردازش عصبی (NPU) در سرفیس می تواند 45 تریلیون عملیات در ثانیه یا TOPS (این تعداد معادلات ریاضی است که می تواند در هر ثانیه حل کند) انجام دهد. این بیش از دو برابر 18 TOPS ادعایی اپل برای موتور عصبی تراشه M3 است. این عدد حتی بیشتر از تراشه M4 در آیپد پرو جدید است که اپل می گوید می تواند 38 تاپ قدرت داشته باشد.

در نهایت باید منتظر عرضه سرفیس لپ تاپ جدید باشیم تا ببینیم محصول جدید مایکروسافت در عمل چه می کند.