جلسه پرسش و پاسخ مدیران، مدیر ارتباطات و معاونت دیجی کالا در اختتامیه رویداد آنلاین ایران 02 برگزار شد. امیرحسن موسوی، مدیر ارتباطات دیجی کالا در پاسخ به خبرنگار زومیت در خصوص بررسی موضوع فیلترینگ و تاثیرات آن بر مجموعه دیجی کالا گفت:

در این گزارش، ما در مورد حقایق صحبت کردیم و برخی تحلیل‌های کمی ارائه کردیم. اظهارات یا توییت های مدیرعامل دیجی کالا موضع ما را در مورد فیلترینگ بیان می کند. در گزارش سالانه ما حقایقی نیز وجود دارد، مانند نقشه ترافیک روزانه دیجی کالا یا میزان خرید روزانه که می تواند تاثیر فیلترینگ را نشان دهد. پرداختن به برخی مسائل محدودیت‌هایی دارد و چون اتفاقات بدی افتاده است، دیگر نمی‌توانیم آن مسائل را مطرح کنیم.»

سعید محمدی، بنیانگذار دیجی کالا نیز تاثیر محدودیت های اینترنتی بر دیجی کالا را اینگونه تشریح کرد: علاوه بر تاثیر ناآرامی ها و اعتصابات اجتماعی در سال گذشته، قطعی اینترنت در برخی از روزهای سال گذشته باعث شد تا 30 درصد از اینترنت را از دست بدهیم. ترافیک دیجی کالا روزهایی که سرعت اینترنت کم یا قطع می شد ما هم متاثر شدیم و عموماً کسب و کارهایی که کانال اصلی آنها اینترنت است قطعا دچار قطعی می شوند.

حمید محمدی، دیگر موسس دیجی کالا نیز به حملات سایبری و اثرات آن اشاره کرد و گفت: در جریان حملات سایبری در پاییز و حتی دی ماه سال گذشته اختلالی برای ما ایجاد شد و پهنای باند مرکز داده مختل شد. “

وی محدودیت های ایجاد شده برای گوگل را یکی دیگر از عوامل کاهش ترافیک دیجی کالا می داند و می گوید: حجم زیادی از ترافیک پلتفرم هایی مانند دیجی کالا از گوگل است و زمانی که گوگل قطع شود حدود 30 تا 40 درصد از ترافیک ما کاهش می یابد.

وی همچنین توضیح داد که اگرچه کسب و کار اینستاگرام در سال گذشته آسیب دید، اما اکنون ترافیک اینستاگرام بازگشته است و تقریباً همه کاربران از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. با این حال محدودیت های اعمال شده باعث کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

تجارت اجتماعی یکی از نقاط کانونی دیجی کالا است

سعید محمدی در پاسخ به سوال دیگر زومیت مبنی بر برنامه های این گروه برای گسترش به حوزه کسب و کار اجتماعی گفت: کسب و کار اجتماعی در دوران شیوع کرونا رشد زیادی داشت و اگرچه بعد از آن دوره رشد آن کمی کند شد اما همچنان رو به رشد است. “کسب و کار اجتماعی رو به زوال نیست. در حوزه کسب و کار اجتماعی، ما هنوز در فضای آزمایش و آزمایش ایده ها و مدل های مختلف کسب و کار هستیم. ما در دیجی کالا همین رویه را برای تجربه مدل های مختلف کسب و کار داریم. به عنوان مثال، قبل از الف. چند سال پیش روی کومدا بیزینس سرمایه گذاری کردیم که یک پلتفرم کسب و کار اجتماعی در حوزه زنان بود.

حمید محمدی، دیگر بنیانگذار دیجی کالا نیز در تشریح رویه دیجی کالا برای فعالیت در حوزه تجارت اجتماعی گفت: یکی از محورهای ما در دیجی کالا در سه چهار سال اخیر، حوزه تجارت اجتماعی بوده است، زیرا این یک روند در شرق دور و چین است. بیشترین رشد را دارند. بنابراین، این منطقه در مقابل چشمان ما هم تهدید بود و هم فرصت».

وی یکی از خدمات دیجی کالا به نام مگنت را یکی از آخرین تلاش های این گروه در کسب و کار اجتماعی معرفی کرد و توضیح داد: ما مگنت را راه اندازی کردیم تا همانند آنچه کسب و کارها در اینستاگرام تجربه می کنند، یک پلتفرم بازاریابی محتوا برای صنعت فروش باشد. ما همچنین دو سرویس به کسانی که در پلتفرم های اجتماعی مانند اینستاگرام تجارت می کنند ارائه کردیم. یکی دیجی فای در زمینه ارائه خدمات فروشگاهی اعم از لجستیک، پرداخت، تبلیغات، بازاریابی و … و دیجی اکسپرس که امروز با مدل dropshipping که می تواند مشکلات لجستیکی فعالان کسب و کار اجتماعی را حل کند معرفی کردیم.

فروش پس از چند ماه کاهش دوباره برگشت

حمید محمدی با اشاره به کاهش فروش در سال گذشته نسبت به 1400 و حتی نسبت به انتظارات ما، دلایل این کاهش را اینگونه عنوان کرد: قطعی و قطعی اینترنت، فیلترینگ اینستاگرام، بحران اجتماعی سال گذشته، بحران اقتصادی باعث شد. با این مشکلات اجتماعی، وضعیت اقتصادی و افزایش تورم در سال های اخیر باعث این کاهش شده است.

البته به گفته وی، دیجی کالا اکنون از افت قبلی فاصله گرفته و «در مقایسه با میانگین نرخ رشد چند سال اخیر، فروش ما اکنون بازگشته است».

محمدی همچنین درباره وضعیت ورود دیجی کالا به بازار سرمایه توضیح داد: تا اسفند سال گذشته دیگر پیگیر موضوع ورود به بورس نبودیم. در اسفند 1401 از طرف بورس تهران دعوت شدیم، ما نیز مدارک خود را ارائه کردیم، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است».

کمبود سرمایه مانع از ایجاد تک شاخ در ایران شد

حمید محمدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تاسیس یونیکورن در ایران گفت: با وجود ظرفیت و نیروهای جوان کشور، شاید پنج سال پیش باید اولین یونیکورن در ایران تشکیل می شد، اما حجم کم سرمایه گذاری این بود. یکی از مهمترین دلایلی که مانع از ایجاد اسب شاخدار در ایران شد. بخش مهمی از سرمایه گذاری های لازم برای یکسان سازی نیازمند سرمایه بین المللی است که در ایران وجود ندارد.

او البته معتقد است حتی با این شرایط هم پنجره فرصت یونیکورن در ایران بسته نیست و هنوز فرصت شکل گیری یونیکورن در کشور وجود دارد.

ورود ارز دیجیتال به معاملات آنلاین اجتناب ناپذیر خواهد بود

مسعود طباطبایی قائم مقام دیجی کالا نیز به ممنوعیت قانونی استفاده از ارز دیجیتال برای خرید در پلتفرم دیجی کالا اشاره کرد و توضیح داد: ما از ورود ارز دیجیتال به پلتفرم دیجی کالا خود مطلع هستیم اما قانونی وجود دارد. ممنوعیت در این زمینه پذیرش ارز دیجیتال در سایت های آنلاین قانونا ممنوع است و ما فقط می توانیم ریال دریافت کنیم.

البته او معتقد است که گذار به استفاده از ارز دیجیتال اجتناب ناپذیر است و این اتفاق خواهد افتاد: «ارز دیجیتال ترند روز است و در نهایت مجبوریم به این سمت برویم. این موضوع مانند هر موضوع دیگری که در ابتدا در ایران ممنوع بود، در حال حاضر ممنوعیت هایی دارد، اما چون دنیا این طرف و آن طرف می رود، به ناچار به سمت ارزهای دیجیتال خواهیم رفت.»

حرکت به سمت بازار آنلاین

در بخشی دیگر از رویداد «ایران آنلاین 02»، جمعی از اعضای شرکت ها و برندهایی که برای ارائه آنلاین محصولات خود با دیجی کالا همکاری می کنند، در پنل «تجارت الکترونیک در سال گذشته» نشستند. حضور در بازار آنلاین در کنار بازارهای آفلاین در دنیای امروز را ضروری می دانند و آینده خوبی را برای این حوزه پیش بینی می کنند.