به‌دنبال لایحه جدید آمریکا برای انتقال مالکیت تیک‌تاک به سرمایه‌گذاران یا شرکت‌های غربی، «بابی کوتیک» (Bobby Kotick)، مدیرعامل سابق اکتیویژن بلیزارد ظاهراً علاقه‌مند به خرید این اپلیکیشن است. کوتیک پیشنهاد شراکت در چنین خریدی را به «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI نیز داده است. اگر بایت‌دنس بخواهد تیک‌تاک را بفروشد، احتمالاً قیمت این اپلیکیشن میلیاردها دلار خواهد بود.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بابی کوتیک به «ژانگ ییمینگ» (Zhang Yiming)، یکی از بنیانگذاران بایت‌دنس گفته است که به خرید تیک‌تاک علاقه‌مند است. باتوجه به اینکه قیمت چنین اپلیکیشنی به صدها میلیارد دلار می‌رسد، کوتیک به دنبال شریکی برای انجام این خرید بزرگ است. در مراسم شام یک کنفرانس که سم آلتمن نیز حضور داشت، کوتیک به او پیشنهاد شراکت در خرید تیک‌تاک را داد.

بابی کوتیک، مدیرعامل سابق اکتیویژن بلیزارد

خرید تیک‌تاک در میان آشوب قانون‌گذاران آمریکایی

بابی کوتیک بیش از 30 سال مدیرعامل اکتیویژن بود، اما عملکرد خوبی نداشت. در شکایتی در سال 2021، این شرکت متهم به چند مورد آزار جنسی و تبعیض جنسیتی تحت مدیریت او شد. براساس گزارش‌ها، کوتیک سال‌ها از این موارد آگاه بود ولی آن‌ها را به هیئت مدیره‌نگفته بود.

پس از فاش‌شدن این اطلاعات، کارمندان اکتیویژن بلیزارد خواستار استعفای کوتیک شدند، اما او این کار را نکرد. کوتیک تا زمان خرید این شرکت توسط مایکروسافت در سال 2023 به عنوان رئیس اکتیویژن بلیزارد باقی ماند.

حالا علاقه کوتیک به خرید تیک‌تاک، در لحظه‌ای پرآشوب در تاریخ این اپلیکیشن مطرح می‌شود. قانون‌گذاران آمریکایی اخیراً خواستار جدایی تیک‌تاک از بایت‌دنس شدند و به این شرکت چینی شش ماه فرصت دادند تا این اپلیکیشن محبوب را به شرکت‌های غربی بفروشد. رئیس جمهور آمریکا نیز از این لایحه حمایت کرده و گفته است که درصورت تصویب، آن را امضا خواهد کرد.

اگر بایت‌دنس تیک‌تاک را ظرف شش ماه نفروشد، توزیع این اپ در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات‌متحده ممنوع خواهد شد و یا آنکه این شرکت چینی با جریمه هنگفتی مواجه می‌شود.