شکی نیست که مایکروسافت اکسل یک برنامه صفحه گسترده خوب است. در واقع، این استاندارد صنعتی برای برنامه های کاربردی صفحه گسترده شده است. اما چند جایگزین عالی برای اکسل در دسترس است، بنابراین من به شما نشان خواهم داد که کدام 10 مورد بهترین هستند.

احتمالا تعجب نخواهید کرد اگر بدانید که حدود 750 میلیون کاربر اکسل وجود دارد که آن را به یکی از محبوب ترین، برنامه های صفحه گسترده در سراسر جهان تبدیل کرده اند.

Google Sheets

برای دسترسی به Google Sheets تنها چیزی که نیاز دارید یک حساب  رایگان است. Google Sheets رابط کاربری مشابه اکسل دارد و بسیاری از ویژگی های مشابه را نیز دارد. اشتراک گذاری یک برگه Google با دیگران بسیار آسان است. تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک حساب Google برای دسترسی به برگه ای است که با آنها به اشتراک می گذارید.

Google Sheets یک برنامه مبتنی بر ابر است که به این معنی است که با رایانه یا دستگاه تلفن همراه و دسترسی به اینترنت می توانید از هر کجا به آن دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد از رایانه یا دستگاه دیگری برای دسترسی به صفحات گسترده خود استفاده کنید، بنابراین این یک مزیت واقعی است.

همکاری با استفاده از Google Sheets بسیار آسان است. با اکسل، سایر طرف های همکاری همگی به برنامه برای دسترسی به صفحات گسترده نیاز دارند. تنها کاری که باید با یک Google Sheet انجام دهید این است که آن را با دیگران با استفاده از آدرس ایمیل آنها به اشتراک بگذارید و همه طرف‌ها می‌توانند به طور همزمان برگه را ویرایش کنند.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که قابلیت اسکریپت برنامه‌ها با Google Sheets وجود دارد. با اکسل، می توانید از VBA (ویژوال بیسیک برای برنامه ها) برای اضافه کردن یک لایه برنامه نویسی به صفحه گسترده خود استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از برنامه نویسی مبتنی بر جاوا اسکریپت با Google Sheets به همین نتیجه برسید.

Apache Open Office

Apache Open Office یک جایگزین متن باز رایگان برای Microsoft Office است. برنامه صفحه گسترده در Open Office “Calc” است و اگر می خواهید صفحات گسترده ای ایجاد کنید که از 10000 ردیف تجاوز نمی کنند بسیار عالی است. مردم Open Office را دوست دارند و حدود 100 میلیون نصب از آن در سراسر جهان وجود دارد.

اگر سیستم عامل Windows، Mac OSX یا Linux را روی رایانه خود دارید، می توانید Open Office را دانلود و اجرا کنید. می توانید از Open Office Calc برای باز کردن صفحات گسترده اکسل در قالب xls. استفاده کنید. همچنین می توان با استفاده از Calc یک صفحه گسترده جدید ایجاد کرد و سپس آن را به عنوان یک سند اکسل ذخیره کرد.

برای به اشتراک گذاشتن صفحات گسترده، باید آنها را مانند فایل های اکسل به صورت تک فایل ارسال کنید. باید بررسی کنید که آیا افرادی که می‌خواهید صفحه‌گسترده را با آنها به اشتراک بگذارید، Open Office یا Excel دارند یا خیر تا برگه را در قالب مناسب ذخیره کنید.

  1. Libre Office – رایگان

Libre Office بسیار شبیه به Open Office است. این تعجب آور نیست زیرا توسعه دهندگان Libre Office از Apache’s Open Office به عنوان پایه خود استفاده کردند. بنابراین منبع باز و رایگان است و هر کاری را که Open Office می تواند انجام دهد و موارد دیگر انجام می دهد.

دلیل اینکه این کار بیشتر انجام می دهد این است که یک انجمن توسعه بسیار فعال برای Libre Office وجود دارد و همیشه تعدادی به روز رسانی با ویژگی های جدید یا رفع اشکال وجود دارد. همانند Open Office، می‌توانید آن را برای رایانه‌های Windows، Mac OSX و Linux دانلود و نصب کنید.

برنامه صفحه گسترده در Libre Office Calc است و دارای ویژگی های مشابه Excel است. شما می توانید جداول محوری و سایر موارد مشابه اکسل ایجاد کنید، اما باید بگویم که گزینه های قالب بندی آنقدر گسترده نیستند.

ThinkFree Office

می توانید ThinkFree Office را به صورت رایگان امتحان کنید و سپس می توانید گزینه دسکتاپ یکباره یا اشتراک سالانه برای دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه را انتخاب کنید. به نوعی، ThinkFree Office شبیه Google Docs است که می توانید اسناد را به صورت آنلاین ایجاد و به اشتراک بگذارید. Calc یک برنامه صفحه گسترده است که شبیه اکسل است.

با ThinkFree Office، تنها 1 گیگابایت فضای ابری رایگان دریافت می کنید که با 15 گیگابایتی که Google ارائه می دهد قابل مقایسه نیست. به نظر من برنامه‌های تلفن همراه بسیار خوب هستند و می‌توانید از ThinkFree Office در رایانه‌های Windows، Linux یا Mac و همچنین با دستگاه‌های تلفن همراه Android یا iOS استفاده کنید.

آیا ارزش پرداخت برای نسخه دسکتاپ ThinkFree Office را دارد؟ از Open Office و Libre Office قوی تر است، بنابراین بستگی دارد. اگر می خواهید از صفحات گسترده در تجارت خود استفاده کنید، گزینه خوبی است.

Spread 32

اگر فقط می خواهید از صفحات گسترده استفاده کنید و آنها خیلی بزرگ نخواهند بود، برنامه رایگان Spread 32 جایگزین مناسبی برای Excel است. اگر کاربر ویندوز هستید یا یک دستگاه تلفن همراه مجهز به اندروید دارید، می‌توانید Spread 32 را دانلود و نصب کنید.

Spread 32 حدود 300 عملکرد دارد که برای اکثر کاربران کافی است. اگر نیاز به ایجاد صفحات گسترده با استفاده از توابع مالی، ریاضی، منطق، مثلثات و بیشتر دارید، برای شما کار خواهد کرد. می‌توانید از Spread 32 برای باز کردن صفحه‌گسترده‌های قدیمی‌تر xls. و همچنین فایل‌های csv. استفاده کنید.

Spread 32 برای کاربر صفحه گسترده قدرتمند نیست. اگر حجم زیادی از داده برای کار با آن دارید، باید جای دیگری را جستجو کنید. شما با Spread 32 فایل های تکی ایجاد خواهید کرد و برای همکاری هم بهترین نیست، اما به عنوان یک جایگزین رایگان اکسل، برای کارهای صفحه گسترده کوچکتر خوب است.

اگر می‌خواهید برگه‌های نسبتاً ساده‌ای ایجاد کنید که نیازی به تجزیه و تحلیل داده‌ها ندارند، چیزهای زیادی در مورد برنامه رایگان منبع باز Gnumeric Excel وجود دارد. در واقع می تواند صفحات گسترده بسیار بزرگی را مدیریت کند و می توانید از آن در رایانه ویندوزی خود و رایانه های مبتنی بر لینوکس نیز استفاده کنید.

Gnumeric

Gnumeric می‌تواند صفحات گسترده اکسل را باز کند، اما توانایی نوشتن در فایل‌های xlsx. در حال حاضر کامل نیست. می توانید فایل های صفحه گسترده دیگری مانند Lotus 123 و Microsoft Works را نیز باز کنید. رابط کاربری Gnumeric کمی به آن عادت می کند و استفاده از آن به راحتی مانند سایر جایگزین های Excel نیست.

شما می توانید صفحات گسترده خوبی با Gnumeric ایجاد کنید و در نهایت رایگان است. نصب و عادت کردن به رابط کاربری ممکن است کمی مشکل باشد، اما هنگامی که با آن کر کنید، آسان است.

Zoho Sheets

Zoho Sheets یکی دیگر از برنامه های صفحه گسترده رایگان مبتنی بر کلود است. این پایگاه کاربر نسبتاً بزرگی دارد و ابزار خوبی برای استفاده در صورت نیاز به اشتراک گذاری منظم برگه های خود با دیگران است. به نظر می رسد شبیه به اکسل است و دارای بسیاری از ویژگی های مشابه است و اگر به استفاده از اکسل عادت دارید، با Zoho Sheets راحت خواهید بود.

می‌توانید برگه‌های اکسل را در قالب‌های xls. و xlsx. و همچنین فایل‌های csv. باز کنید. حتی می‌توانید فایل‌های ods را از Open Office و Libre Office Calc باز کنید. شما می توانید جداول و نمودارهای محوری ایجاد کنید و با استفاده از فضای ابری می توانید از هر رایانه یا دستگاه تلفن همراهی که اتصال اینترنت دارد به برگه های خود دسترسی داشته باشید.

باید بگویم که استفاده از Zoho Sheets را خیلی دوست داشتم. به عنوان یک کاربر نسبتاً با تجربه اکسل، می‌توانم بلافاصله بدون هیچ مشکلی وارد آن شوم. اگر صفحات گسترده مبتنی بر ابر برای شما مناسب باشد، مطمئناً یکی از بهترین جایگزین های اکسل است.

اگر به استفاده از اکسل برای انجام حجم زیادی از تجزیه و تحلیل داده ها عادت دارید، طراح صفحه گسترده BIRT منبع باز رایگان جایگزین خوبی است. دارای تعدادی ویژگی بسیار مفید از جمله جداول محوری، فرمول زنده، طرح‌بندی‌های مبتنی بر داده و لینک‌ها.

BIRT Spreadsheet Designer

شما می توانید تمام ایجاد صفحه گسترده، امنیت و نگهداری خود را با BIRT Spreadsheet Designer متمرکز کنید و برای ایجاد گزارش های سفارشی بسیار مفید است. برای نصب BIRT Spreadsheet Designer باید یک کامپیوتر مبتنی بر ویندوز داشته باشید و استفاده از آن را ساده و شهودی خواهید یافت.

بنابراین اگر نیاز به ایجاد گزارش های زیادی از داده ها دارید، طراح صفحه گسترده BIRT گزینه خوبی است. بر روی هیچ چیز به جز رایانه های ویندوز کار نمی کند و هیچ پشتیبانی ابری نیز ندارد.

Free Office

Free Office یکی دیگر از جایگزین های رایگان خوب برای Microsoft Office است. اگر یک کامپیوتر ویندوز، لینوکس یا مک دارید، می توانید این مجموعه آفیس را دانلود، نصب و اجرا کنید. همچنین برنامه های تلفن همراه برای دستگاه های تلفن همراه مبتنی بر اندروید وجود دارد.

برنامه صفحه گسترده در Free Office، PlanMaker، بسیار شبیه به اکسل است و دارای تعدادی ویژگی مشابه از جمله قالب بندی شرطی، تجسم داده ها و جداول محوری است. شما به راحتی می توانید با فایل های اکسل در PlanMaker کار کنید زیرا از هر دو فرمت xls. و xlsx. پشتیبانی می کند.

متوجه شدم که می‌توانم به راحتی صفحات گسترده بسیار بزرگ را با PlanMaker بدون هیچ مشکلی مدیریت کنم. این برنامه بسیار شهودی است و بسیار شبیه اکسل است. مطمئناً یک جایگزین اکسل است که ارزش بررسی دارد.

Numbers

Numbers یک جایگزین Excel برای استفاده فقط در رایانه های مک است. در واقع، به صورت استاندارد با تمام ماشین های مک عرضه می شود و نسخه اکسل خود اپل است. ابزارهای بصری زیادی با Numbers موجود است و عملکرد گزارش دهی خوبی دارد و می توانید تجزیه و تحلیل داده ها را نیز کارآمد انجام دهید.

تعدادی الگو با Numbers و همچنین نمودارها و نمودارهای دونات دریافت می کنید. یک کتابخانه جامع وجود دارد که دارای بیش از 600 شکل است که می توانید از آنها برای تبدیل صفحات گسترده خود به تصاویر بصری سبک ارائه استفاده کنید.

شما در واقع می توانید صفحات گسترده Numbers خود را به عنوان فایل های اکسل نیز ذخیره کنید که اشتراک گذاری را آسان تر می کند. این رابط با اکسل متفاوت است زیرا یک شبکه نیست بلکه یک صفحه ساده است که می توانید آن را سفارشی کنید.

سخن پایانی

اگر با کار بر روی صفحه‌گسترده‌های مبتنی بر ابر خوب هستید، Google Sheets و Zoho Sheets خوب است. مجموعه آفیس رایگان خوب هستند، اما اگر می‌خواهید صفحات گسترده بسیار بزرگ ایجاد کنید یا داده‌های زیادی را خرد کنید، استفاده از آنها را پیشنهاد نمی‌کنم. استثنا در اینجا Free Office است که وقتی من سعی کردم این کار را انجام دهم، می توانست برگه های بزرگتر را مدیریت کند.

 

 

به این پست امتیاز بدید