«کای-فو لی»، دانشمند کامپیوتر که در غرب با کتاب پرفروش AI Superpowers و در چین به‌خاطر سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شود، حالا یک ماجراجویی را در پیش گرفته و از طریق استارتاپ 01.AI از یک مدل هوش مصنوعی متن‌باز به نام Yi-34B رونمایی کرده است که می‌خواهد جایگزین چینی LLaMA باشد.

به گزارش تک‌کرانچ، آقای لی در اواخر ماه مارس شرکتی موسوم به 01.AI را تأسیس کرد تا یک مدل زبانی بزرگ را برای بازار چین توسعه دهد. در شرایطی که کاربران چینی به مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI و گوگل دسترسی ندارند، Yi-34B آمده است تا یک مدل متن‌باز مشابه با LLaMA را در اختیار هم‌وطنان خود قرار دهد.

معرفی هوش مصنوعی Yi-34B از استارتاپ کای-فو لی

مدل هوش مصنوعی Yi-34B درحال‌حاضر از دو زبان انگلیسی و چینی پشتیبانی می‌کند و با 34 میلیارد پارامتر آموزش داده شده است. بنابراین اندازه این مدل نسبت به برخی مدل‌های رقیب ازجمله LLaMA 2 با 70 میلیارد پارامتر خیلی کوچک‌تر است.

بااین‌حال، کای-فو لی انتظار دارد که استارتاپ او در یک الی یک سال و نیم آینده، مدل‌هایی با 100 تا 400 میلیارد پارامتر را معرفی کند. این مدل‌های آتی قدرت بسیار بیشتری نسبت به مدل فعلی 01.AI خواهند داشت.

این استارتاپ به‌خاطر جذب سرمایه خوبی که داشته، توانسته است به این جایگاه برسد. آقای لی دقیقاً اعلام نکرده که 01.AI دقیقاً چقدر سرمایه جذب کرده است، اما می‌گوید ارزش استارتاپ آن‌ها اکنون به 1 میلیارد دلار می‌رسد. کسب‌وکار ابری Alibaba ازجمله شرکت‌هایی است که روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

استارتاپ 01.AI درحال‌حاضر بیش از 100 کارمند دارد که بالغ بر نیمی از آن‌ها متخصص مدل‌های زبانی بزرگ هستند. معاون بخش فناوری این استارتاپ یکی از اولین مهندسان پروژه بارد گوگل بود. معمار ارشد استارتاپ نیز یکی از اعضای بنیان‌گذار TensorFlow بود و در کنار «جف دین» و «سمی بنجیو» در Google Brain کار می‌کرد.

اگرچه این شرکت به توسعه متن‌باز برخی از مدل‌های خود ادامه می‌دهد، اما درنظر دارد که برای درآمدزایی یک مدل انحصاری و پیشرفته نیز بسازد که برای استفاده در محصولات تجاری کاربردی داشته باشد. هدف نهایی لی خلق اکوسیستمی است که توسعه‌دهندگان بتوانند به‌راحتی با ابزارهای آن اپلیکیشن بسازند.