رودخانه دلتای مروارید با عبور روزانه‌ بیش از ۴هزار کشتی، یکی از پررفت‌وآمدترین مناطق برای کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود. به‌لطف این تونل‌ دریایی در میانه‌های مسیر، کشتی‌ها بدون نیاز به دور زدن یا حرکت از زیر پل، به راحتی عبور و مرور می‌کنند. این ایده، مشابه طرح تنگه‌ی اورسوند برای عبور کشتی‌ها از کپنهاگ دانمارک به مالموی سوئد است. در نهایت، ساخت بخش اول پل و تونل زیر دریایی در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسید.

بخش سوم: اتمام ساخت پروژه

پس از اتمام تونل زیر دریای این شاهراه، مسیر به جزیره‌ای مصنوعی در نزدیکی هنگ‌کنگ و به فرودگاه این کشور رسید. سپس، پل به طول ۱۲ کیلومتر ادامه پیدا کرد تا در نهایت به هنگ‌کنگ برسد. ساخت بخش سوم پل در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و فرایند تکمیل آن تا ۶ فوریه ۲۰۱۸ به طول انجامید.

مسیر غیرمستقیم ژوهای به هنگ‌کنگ از ۱۶۰ کیلومتر به ۵۵ کلیومتر کاهش پیدا کرد

با ساخت پل، مسیر غیرمستقیم ژوهای به هنگ‌کنگ از ۱۶۰ کیلومتر به ۵۵ کیلومتر کاهش پیدا کرد و افراد اکنون می‌توانند مسیر شرق به غرب و برعکس رودخانه‌ی دلتای مروارید را با کمتر از ۳۰ دقیقه رانندگی طی کنند.

چالش‌های پیش‌روی پروژه

به غیر از مخالفت مقامات هنگ‌کنگ با ساخت پل، سازندگان با چالش‌های دیگری نیز مواجه شدند که زمان افتتاحیه را به‌ تأخیر انداخت. یکی از چالش‌ها، دغدغه‌ی تأمین امنیت کارگران بود. برخی از منابع غیررسمی اعلام کردند که در جریان ساخت این سازه، حدود ۶۰۰ نفر جان خود را از دست دادند که بیشتر، کارگران اهل هنگ‌کنگ بوده‌اند. این موضوع باعث شد اتحادیه‌ی عمومی کارگران کارگاه‌های ساختمانی در ۱۷ اوریل ۲۰۱۷ دست به اعتراض بزند و از دولت درخواست اقدامات فوری داشته باشد.

همچنین مشخص شد تعدادی از تست‌های مقاومت بتن جعل شده است که حدود ۱۷ نفر در این رابطه دستگیر شدند. این موضوع باعث شد دپارتمان بزرگراه‌های هنگ‌کنگ آزمایش‌های خود را مجدداً روی بتن انجام دهند. البته هنوز هم نگرانی‌ها در مورد تأثیرات منفی پل بر محیط‌زیست وجود دارد و این احتمال وجود دارد که دلفین‌های آن منطقه به سازه برخورد کنند و آسیب ببینند.

حقایق جالب درباره‌ی پل هنگ‌کنگ-ماکائو-ژوهای

سازندگان برای ساخت پروژه‌ی بزرگ پل هنگ‌کنگ-ماکائو-ژوهای، بیش از ۴۲۰هزار تن فولاد مصرف کردند؛ یعنی به‌اندازه‌ی ۶۰ برابر برج ایفل و ۱۰ برابر ورزشگاه المپیک پکن! علاوه‌براین، بیش از ۳۰هزار مترمعکب بتن به‌اندازه‌ی ۷۵۰ برابر بتن مصرفی در ۷۵۰ ساختمان ۱۰۰ مترمربعی مصرف شد.