نئاندرتال‌ها در گروه‌های کوچکی زندگی و سفر می‌کردند و از ابزارهایی مانند نیزه برای تهیه رژیم غذایی پر از گوشت خود استفاده می‌کردند. آن‌ها همچنین از گیاهان تغذیه می‌کردند که نشان می‌دهد احتمالا در موقعیت‌ها، فصول و اقلیم‌های مختلف، از منابع غذایی که دردسترس آن‌ها قرار داشت، تغذیه می‌کردند.

گاهی اوقات، نئاندرتال‌ها همدیگر را نیز می‌خوردند. در سال ۲۰۱۶، پژوهشگرانی که بقایای نئاندرتال‌ها را در غاری در بلژیک مطالعه می‌کردند، شواهد آشکاری از هم‌نوع‌خواری را پیدا کردند.

آیا نئاندرتال‌ها باهوش بودند؟

پژوهشگران در ابتدا تصور می‌کردند نئاندرتال‌ها موجودات وحشی بودند که افکار خشونت‌آمیز داشتند و به دنبال خونریزی بودند. اما با کشف شواهدی از ویژگی‌های انسان‌مانند در میان نئاندرتال‌ها این طرز تفکر خود را تغییر داده‌اند.

نئاندرتال‌ها در محیط زندگی و شکار از ابزار استفاده می‌کردند. آن‌ها با استفاده از سنگ و چوب ابزارهای مورد نیاز خود را می‌ساختند.

با اینکه نئاندرتال‌ها احتمالاً توانایی تحمل سرما را داشتند، با پوست حیوانات برای خود لباس‌هایی می‌ساختند که می‌توانست تا ۸۰ درصد بدن آن‌ها را بپوشاند. تصور می‌شود که آن‌ها مانند انسان‌ها پاها و سایر قسمت‌های حساس بدن خود را می‌پوشاندند، اما از آنجا که لباس‌های آن‌ها مدت‌ها است پوسیده و متلاشی شده، پژوهشگران فقط می‌توانند مورد لباس پوشیدن نئاندرتال‌ها استنباط کنند.