اگر ویندوز 11 را نصب کرده اید و برای مدتی از آن استفاده می کنید، ممکن است مشکل تاخیر برای شما آزار دهنده باشد. چگونه می توانید ویندوز 11 را سریع تر کنید تا عملکرد رایانه خوبی داشته باشید یا چگونه ویندوز 11 را سریعتر بوت کنید؟

افزایش سرعت ویندوز 11

به عنوان جانشین ویندوز 10، ویندوز 11 طراحی های جدید و ویژگی های جدید و بهبود یافته را به ارمغان می آورد. البته سیستم مورد نیاز این سیستم عامل جدید سختگیرانه تر است. قبل از ارتقا یا نصب ویندوز 11، باید با استفاده از برنامه PC Health Check یک بررسی سازگاری انجام دهید تا مطمئن شوید رایانه شما با ویندوز 11 سازگار است.

اگر رایانه شما حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11 را برآورده می کند، این سیستم عامل جدید را نصب می کنید. با این حال، پس از مدتی استفاده از رایانه شخصی، ویندوز 11 کند می شود. در رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های کمی قدیمی‌تر با پیکربندی پایین، ویندوز 11 بسیار کندتر اجرا می‌شود.

دلایل تاخیر ویندوز 11 متفاوت است، به عنوان مثال، سیستم عامل قدیمی، رم ناکافی، استفاده از HDD به جای SSD، تداخل در برنامه های امنیتی، فضای کم دیسک و موارد دیگر.

خوشبختانه، می‌توانید نکاتی را برای سریع‌تر کردن ویندوز 11 امتحان کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. برای یافتن کارهایی که باید انجام دهید به قسمت زیر بروید.

به روز رسانی ویندوز را بررسی کنید

این یک راه آسان است که می توانید برای افزایش سرعت ویندوز 11 امتحان کنید و دستورالعمل های زیر را دنبال کنید.

مرحله 1: تنظیمات ویندوز 11 را با فشار دادن Win + I اجرا کنید.

مرحله 2: به صفحه Windows Update بروید و روی Check for updates کلیک کنید تا ببینید آیا به روز رسانی های موجود وجود دارد یا خیر. اگر بله، آنها را دانلود و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. برای تکمیل به روز رسانی، لازم است رایانه شخصی را چندین بار راه اندازی مجدد کنید.

غیرفعال کردن جلوه های بصری

ویندوز 11 دارای جلوه های بصری بسیاری است. اما گاهی اوقات اگر پردازنده گرافیکی پایین رده باشد، این می تواند سرعت رایانه شخصی را کاهش دهد. اگر از رایانه شخصی قدیمی یا دستگاهی با پیکربندی پایین استفاده می کنید، غیرفعال کردن جلوه های بصری راه خوبی برای رفع مشکل تاخیر ویندوز 11 است.

مرحله 1: advanced را در کادر جستجوی ویندوز 11 تایپ کنید و روی View advanced system settings کلیک کنید.

مرحله 2: روی تنظیمات در بخش عملکرد کلیک کنید.

مرحله 3: کادر تنظیم برای بهترین عملکرد را علامت بزنید.

مرحله 4: روی Apply و OK کلیک کنید. پس از اعمال تغییرات، جلوه های بصری با توجه به نیاز به بهترین عملکرد تنظیم یا غیرفعال می شوند.

برنامه های هنگام راه اندازی را غیرفعال کنید

ممکن است هنگام راه اندازی ویندوز 11 برنامه های غیرضروری زیادی در پس زمینه اجرا شوند که می توانند بیشتر حافظه را از بین ببرند و سرعت بوت را کاهش دهند. برای افزایش سرعت بوت ویندوز 11، می‌توانید برنامه‌های راه‌اندازی را از Task Manager خاموش کنید.

مرحله 1: روی دکمه Start کلیک راست کرده و Task Manager را انتخاب کنید.

مرحله 2: در زیر تب Startup، روی برنامه کلیک کرده و Disable را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با رفتن به Settings > Apps > Startup، برنامه‌های راه‌اندازی را غیرفعال کنید تا ویندوز 11 سریع‌تر شود.

از High performance استفاده کنید

به طور پیش‌فرض، برای حفظ عمر باتری، برنامه برق روی متعادل تنظیم شده است. اگر به عمر باتری اهمیتی نمی دهید، می توانید برای دریافت بهترین عملکرد رایانه شخصی، برنامه انرژی را به عملکرد بالا تغییر دهید.

مرحله 1: کنترل پنل را در ویندوز 11 از طریق کادر جستجو باز کنید.

مرحله 2: روی Power Options کلیک کنید.

مرحله 3: در پنجره پاپ آپ، High performance را انتخاب کنید.

یک Disk Defrag را اجرا کنید

در رایانه، فایل‌های روی هارد دیسک می‌توانند پراکنده شوند و با گذشت زمان قطعات بیشتر و بیشتری وجود دارد، که هارد دیسک را مجبور به انجام کارهای اضافی می‌کند. در نتیجه سرعت کار کامپیوتر شما کند می شود. برای سریع‌تر کردن ویندوز 11، باید با دنبال کردن دستورالعمل‌ها، دیسک را یکپارچه سازی کنید.

مرحله 1: روی دکمه جستجو کلیک کنید، defragment را تایپ کنید و روی Defragment and Optimize Drives کلیک کنید.

مرحله 2: درایوی را که می خواهید یکپارچه سازی کنید انتخاب کنید و روی دکمه Optimize کلیک کنید تا فرآیند شروع شود.

حذف فایل های موقت

با گذشت زمان، رایانه شما ممکن است با بسیاری از فایل‌های موقت مانند تصاویر کوچک، فایل‌های نسخه قبلی، فایل‌های بهینه‌سازی تحویل، گزارش‌های به‌روزرسانی، بارگیری‌ها، حافظه پنهان، تشخیص بازخورد، فایل‌های اینترنتی موقت و غیره مملو شود. این فایل ها می توانند به دستگاه شما اجازه دهند با سرعت پایین کار کند.

می‌توانید این فایل‌های ناخواسته را پاک کنید تا ویندوز 11 برای بهترین عملکرد سریع‌تر شود.

مرحله 1: برنامه تنظیمات را اجرا کنید و به تب System بروید.

مرحله 2: روی Storage > Temporary files کلیک کنید. ویندوز مدتی طول می کشد تا فایل های موقت را اسکن کند

مرحله 3: کادر مواردی را که می خواهید حذف کنید علامت بزنید و روی Remove files کلیک کنید.

علاوه بر این، می توانید Win + R را فشار دهید، %temp% را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید تا پوشه Temp باز شود. Ctrl و A را فشار دهید تا همه موارد را انتخاب کرده و حذف کنید. برای تایید حذف روی Continue کلیک کنید. اگر برخی از فایل ها در حال استفاده هستند، از آنها صرفنظر کنید. می‌توانید کادر Do this را برای همه موارد فعلی علامت بزنید و ادامه دهید.

Storage Sense را فعال کنید

برای آزاد کردن فضای دیسک برای سریعتر کردن ویندوز 11، در اینجا روش دیگری وجود دارد که می توانید امتحان کنید و آن فعال کردن Storage Sense است. این ویژگی می تواند به حذف فایل های غیر ضروری و فایل های موقت کمک کند و به طور خودکار فضای دیسک را از فایل های ناخواسته خالی نگه می دارد.

این مراحل را دنبال کنید:

مرحله 1: به Settings > System بروید.

مرحله 2: روی Storage کلیک کنید و برای فعال کردن این ویژگی به Storage Sense بروید.

پاکسازی دیسک

برای پاک کردن فایل‌های غیر ضروری و فایل‌های موقت، می‌توانید Disk Cleanup را نیز اجرا کنید تا در صورت کندی رایانه، ویندوز 11 را سریع‌تر کنید.

مرحله 1: cleanmgr را در کادر جستجو تایپ کنید و روی Disk Cleanup کلیک کنید تا این برنامه اجرا شود.

مرحله 2: درایوی را که می خواهید تمیز کنید انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

مرحله 3: کادرهای فایل‌ها را برای حذف علامت بزنید و روی OK کلیک کنید.

برنامه های غیر ضروری را حذف کنید

هرچند در رایانه خود می توانید برنامه های زیادی را نصب کنید. برخی مفید و برخی غیر ضروری هستند. برای افزایش سرعت ویندوز 11، می‌توانید نرم‌افزار استفاده‌نشده را حذف کنید، زیرا با افزایش بار، سرعت رایانه‌تان کندتر می‌شود.

مرحله 1: به Settings > Apps بروید.

مرحله 2: روی App & features کلیک کنید و می توانید لیستی از برنامه هایی را که روی رایانه شخصی خود نصب شده اند مشاهده کنید.

مرحله 3: برای حذف برنامه های غیر ضروری، به هر برنامه بروید، روی منوی سه نقطه کلیک کنید و Uninstall را انتخاب کنید.

یا می توانید کنترل پنل را باز کنید، بر روی Uninstall a program کلیک کنید، روی یک برنامه راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب کنید.

به روز رسانی درایورها

هنگام صحبت در مورد مشکل تاخیر ویندوز 11، باید به روز رسانی درایور را نیز در نظر بگیرید. اگر درایورها قدیمی باشند، ممکن است سیستم کند باشد. برای افزایش سرعت ویندوز 11، مطمئن شوید که درایورهای شما به آخرین نسخه ارتقا یافته است، به خصوص درایور کارت گرافیک.

مرحله 1: مدیریت دستگاه را در ویندوز 11 از طریق منوی WinX راه اندازی کنید.

مرحله 2: Display adapters را باز کنید، روی درایور GPU کلیک راست کرده و Update driver را انتخاب کنید.

مرحله 3: روی گزینه اول کلیک کنید تا ویندوز به طور خودکار یک به روز رسانی موجود را جستجو کرده و آن را در رایانه خود نصب کند.

حذف Time Out منوی بوت

پس از راه‌اندازی ویندوز، رایانه شخصی می‌تواند وارد یک رابط شود – Boot Menu Time-out که می‌تواند تعیین کند که منوی بوت قبل از بارگیری ورودی پیش‌فرض بوت چه مدت نمایش داده می‌شود. به طور پیش فرض، تایم اوت 30 ثانیه است. برای افزایش سرعت بوت ویندوز 11، می‌توانید گزینه Boot Menu Time-out را غیرفعال کنید.

مرحله 1: View advanced system settings را در کادر جستجو تایپ کنید و روی نتیجه کلیک کنید تا پنجره System Properties کنترل شود.

مرحله 2: در بخش Startup and Recovery روی تنظیمات کلیک کنید.

مرحله 3: علامت Time to display list of operating systems را بردارید.

Notifications را خاموش کنید

ویندوز 11 اعلان‌های دائمی را برای شما ارسال می‌کند و این فرآیند نیاز به اسکن مداوم رایانه شما دارد که بر عملکرد رایانه شخصی تأثیر می‌گذارد. برای سریع‌تر کردن ویندوز 11، می‌توانید اعلان‌ها را خاموش کنید.

مرحله 1: به Settings > System > Notifications بروید.

مرحله ۲: اعلان‌ها را برای برنامه‌های ناخواسته غیرفعال کنید. علاوه بر این، می‌توانید به پایین پیمایش کنید تا علامت کادرهای « Offer suggestions on how I can set up my device » و « Get tips and suggestions when I use Windows » هنگام استفاده از Windows را بردارید.

حافظه بیشتری را به رایانه خود اضافه کنید

اگر رم کافی نباشد، ویندوز 11 می تواند کند اجرا شود. برای افزایش سرعت سیستم برای مدت طولانی، بهترین راه این است که حافظه بیشتری را به رایانه خود اضافه کنید یا حافظه را ارتقا دهید. در اینجا دو مقاله مرتبط برای شما آورده شده است:

ویندوز 11 را به SSD منتقل کنید

اگر سیستم ویندوز 11 شما به جای SSD روی هارد دیسک نصب شده باشد، زمان بوت طولانی تر و سرعت اجرا کمتر می شود. برای رفع مشکل تاخیر ویندوز 11 و سریعتر کردن ویندوز 11، می توانید ویندوز 11 را به SSD منتقل کنید. در مقایسه با HDD، SSD سریعتر است.

چگونه ویندوز 11 را به SSD منتقل کنیم؟ یک ابزار حرفه ای انتقال سیستم ضروری است و می توانید MiniTool ShadowMaker را اجرا کنید. با ویژگی کلون دیسک آن، می توانید به راحتی دیسک سیستم را روی SSD خود کلون کنید و دیسک مورد نظر می تواند قابل بوت باشد. پس از مهاجرت، هارد دیسک را با SSD جایگزین کنید و می توانید از سرعت سریع ارائه شده توسط SSD لذت ببرید.

مرحله 1: پس از دانلود و نصب MiniTool ShadowMaker بر روی رایانه شخصی خود، این نرم افزار شبیه سازی را راه اندازی کنید.

مرحله 2: برای ادامه روی Keep Trial کلیک کنید.

مرحله 3: به صفحه Tools بروید، روی Clone Disk کلیک کنید.

مرحله 4: دیسک منبع و دیسک هدف را انتخاب کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

مرحله 5: فرآیند شبیه سازی شروع می شود. پس از آن، هارد دیسک را بردارید و SSD را در محل اصلی رایانه خود قرار دهید.

علاوه بر MiniTool ShadowMaker، می توانید از یکی دیگر از ابزارهای مهاجرت ویندوز استفاده کنید – MiniTool Partition Wizard. قابلیتی به نام Migrate OS to SSD/HD Wizard دارد که فقط برای انتقال سیستم به هارددیسک دیگر قابل استفاده است. علاوه بر این، شما همچنین می توانید از ویژگی Copy Disk آن برای کلون کردن کل دیسک به یک SSD استفاده کنید. برای مقابله با سیستم عامل ویندوز، باید نسخه Pro یا نسخه پیشرفته را تهیه کنید.

نکاتی برای سریعتر کردن ویندوز 11 برای بازی

اگر گیمر هستید، چگونه ویندوز 11 را برای بازی سریعتر کنید؟ برای بهینه سازی ویندوز 11 برای بازی چند کار باید انجام دهید:

ویندوز 11 را به آخرین نسخه ارتقا دهید

درایور کارت گرافیک را آپدیت کنید

حذف فایل های موقت

برنامه های غیر ضروری را حذف کنید

برنامه قدرت را روی High Performance تنظیم کنید

پاکسازی دیسک را اجرا کنید

شتاب سخت افزاری را خاموش کنید

حالت بازی را در ویندوز 11 روشن کنید

نوار بازی ایکس باکس را خاموش کنید

سخن پایانی

در صورت کند شدن سیستم، چگونه ویندوز 11 را سریعتر کنیم؟ پس از خواندن این پست، نکات مفیدی را پیدا می کنید، فقط آنها را امتحان کنید و به راحتی می توانید مشکل کندی ویندوز 11 را برطرف کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. اگر روش های دیگری برای بهینه سازی ویندوز 11 دارید، در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز بدید