نزدیک بینی یا نیاز به اصلاح بینایی برای تمرکز یا دیدن اجسام در فاصله دور، در دهه های اخیر رایج تر شده است. محققان بینایی سنجی تخمین می زنند که اگر نرخ های فعلی ادامه یابد، تا سال 2050 حدود نیمی از جمعیت جهان برای جبران نزدیک بینی به لنزهای اصلاحی نیاز خواهند داشت. این کار هزینه بالایی دارد. اما دلیل شیوع گسترده نزدیک بینی در سال های اخیر چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این سوال بپردازیم که چه عواملی باعث نزدیک بینی می شود و چه عواملی باعث کاهش آن می شود.

نزدیک بینی چگونه ایجاد می شود؟

اندرو هربرت، استاد روان‌شناسی و ادراک بصری در موسسه فناوری روچستر، می‌گوید که اگر والدین شما نزدیک‌بین هستند، احتمال نزدیک‌بینی شما بیشتر است، هیچ ژن واحدی وجود ندارد که به تنهایی باعث نزدیک‌بینی شود. این بدان معنی است که علت نزدیک بینی رفتاری است تا ژنتیکی.

اپتومتریست ها با مطالعه رشد بینایی در جوجه ها دانش زیادی در مورد ایجاد نزدیک بینی به دست آورده اند. آنها این کار را با گذاشتن کلاه کوچک روی جوجه ها انجام می دهند. لنزهای جلوی کلاه چشم‌های جوجه را می‌پوشانند و طوری تنظیم می‌شوند که بر میزان دید او تأثیر بگذارند. همانطور که در انسان، اگر ورودی بینایی تحریف شود، چشمان جوجه بیش از حد بزرگ می شود و در نتیجه نزدیک بینی ایجاد می شود که پیشرونده است. تاری باعث رشد چشم می شود که به نوبه خود باعث بزرگتر شدن چشم می شود.

علت نزدیک بینی رفتاری است تا ژنتیکی

دو مطالعه اخیر که نشان‌دهنده نظرسنجی‌های گسترده از کودکان و والدین آنها است، از این ایده حمایت می‌کند که یک عامل مهم در افزایش نزدیک‌بینی این است که افراد زمان زیادی را صرف تمرکز روی اشیایی مانند صفحه‌نمایش، کتاب یا حتی عکس‌هایی می‌کنند که جلوی چشمانشان است. چشمان ما می لرزیم

هر چه زمان بیشتری را صرف تمرکز روی اجسام نزدیک کنیم، احتمال ابتلا به نزدیک بینی بیشتر می شود. بنابراین، در حالی که ممکن است فناوری‌های جدیدی مانند گوشی‌های هوشمند و سایر صفحه‌نمایش‌ها به عنوان مضر برای چشمان ما تبلیغ شوند، واقعیت این است که حتی فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب نیز می‌تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

نور طبیعی از نزدیک بینی جلوگیری می کند

تحقیقات قبلی نشان داده است که رشد غیرطبیعی چشم را می توان با نور خورشید متوقف کرد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که کودکانی که زمان کمی را در خارج از منزل سپری می‌کنند (مثلاً یک یا دو بار در هفته) بیش از چهار برابر بیشتر از کودکانی که هر روز بیرون از خانه بودند، نزدیک‌بین بودند. در همین حال، کودکانی که بیش از سه ساعت در روز را صرف مطالعه یا نگاه کردن به صفحه نمایش خارج از مدرسه می کنند، چهار برابر بیشتر از کودکانی که یک ساعت یا کمتر از آن وقت می گذرانند، به نزدیک بینی مبتلا می شوند.

در مقاله دیگری در سال 2012، محققان متاآنالیز هفت مطالعه را انجام دادند که زمان سپری شده در خارج از منزل را با بروز نزدیک بینی مقایسه کردند. گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل با بروز کمتر و پیشرفت کندتر نزدیک بینی همراه است. خطر نزدیک بینی به ازای هر ساعتی که در هفته در فضای باز سپری می شود، 2 درصد کاهش می یابد.

علت اپیدمی نزدیک بینی چیست؟

مطالعات هنوز توضیح نمی دهند که چرا بروز نزدیک بینی به سرعت افزایش یافته است. در سطح جهانی، بیشتر این امر به دلیل توسعه سریع و صنعتی شدن کشورهای آسیای شرقی در 50 سال گذشته است. در این مدت، کودکان شروع به گذراندن زمان بیشتری در کلاس های درس به مطالعه و تمرکز بر روی اشیاء نزدیک به چشم خود کردند و زمان کمتری را در خارج از منزل سپری کردند.

افزایش موارد نزدیک بینی بدترین اثرات خود را در 40 تا 50 سال آینده نشان خواهد داد

نرخ نزدیک بینی در میان اینوئیت ها (اسکیموهای کانادا و گرینلند) نیز از تک رقمی قبل از دهه 1950 به 70 درصد در دهه 1970 افزایش یافت و این افزایش همزمان با اولین تحصیل اجباری برای کودکان این جامعه بود.

در سال های اخیر شیوع نزدیک بینی در کشورهای اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا افزایش یافته است، اما هنوز به چین، ژاپن، سنگاپور و برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا نرسیده است.

دو عامل اصلی که به‌عنوان دلایل افزایش میزان نزدیک‌بینی شناخته شده‌اند، افزایش مطالعه و سایر فعالیت‌هایی است که بر روی اشیاء نزدیک متمرکز می‌شوند و کاهش زمان صرف شده در خارج از منزل.

افزایش نزدیک بینی احتمالا بدترین اثرات خود را در 40 تا 50 سال آینده خواهد داشت، زیرا مدتی طول می کشد تا کودکان مبتلا به نزدیک بینی مشکلات بینایی جدی تری را تجربه کنند.

درمان نزدیک بینی

فقط چند دقیقه در روز استفاده از عینک یا لنزهای تماسی که تاری دید را اصلاح می کند می تواند پیشرفت نزدیک بینی را متوقف کند. بنابراین، غربالگری زودهنگام بینایی و اصلاح بینایی برای محدود کردن پیشرفت نزدیک بینی مهم است.

با این حال، افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید در معرض افزایش خطر ابتلا به نابینایی و سایر مشکلات جدی چشمی مانند جداشدگی شبکیه هستند. احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا به دلیل نزدیک بینی به ازای هر دیوپتر نزدیک بینی 40 درصد افزایش می یابد. دیوپتر واحد اندازه گیری مورد استفاده در نسخه های چشم پزشکی است.

به نظر می رسد دو راه مطمئن برای مقابله یا کاهش سرعت این اثرات وجود دارد: صرف زمان کمتری برای تمرکز روی اشیاء نزدیک به چشم، مانند کتاب ها و گوشی های هوشمند، و صرف زمان بیشتر در نور طبیعی روز. با توجه به اینکه در عصر مدرن پیروی از توصیه اول دشوار است، بهتر است مکرر استراحت کنید یا شاید مطالعه و استفاده از اشیاء نزدیک به چشم نور طبیعی فضای باز باشد.