در مارس 2023، ForecastWatch، یک شرکت نظارت بر پیش بینی آب و هوا، عنوان “دقیق ترین ارائه دهنده پیش بینی آب و هوا در جهان” را به تیم توسعه Start Weather مایکروسافت اعطا کرد. به نظر می رسد که تیم مایکروسافت استارت متوقف نخواهد شد و اهداف بلندپروازانه دیگری دارد.

مایکروسافت اخیرا اعلام کرده است که این تیم با استفاده از هوش مصنوعی روش دقیق تری برای پیش بینی آب و هوای 30 روز آینده ارائه کرده است. این سرویس در آینده نامعلومی عرضه خواهد شد.

مایکروسافت در وبلاگ بینگ می‌گوید که تیم Start مقاله‌ای در مورد یک مدل پیش‌بینی میان‌مدت جدید در سایت arXiv منتشر کرده است. این مقاله نشان می دهد که چگونه مدل جدید Microsoft Start با مدل فعلی مورد استفاده توسط مرکز اروپایی پیش بینی آب و هوا (ECMWF) مقایسه می شود. به طور خلاصه، سیستم جدید مایکروسافت استفاده از پنج مدل مختلف هوش مصنوعی و سه معماری یادگیری عمیق را برای پیش‌بینی‌های خود ترکیب می‌کند.

مدل‌های هوش مصنوعی پیش‌بینی آب و هوای Microsoft Start چگونه کار می‌کنند

مایکروسافت می‌گوید این مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند ده‌ها داده‌های آب و هوا را برای شناسایی الگوهای آشنای امروزی به خاطر بسپارند. این مدل ها در نهایت می توانند پیش بینی کنند که چه تغییرات آب و هوایی در آینده رخ می دهد. مایکروسافت در این باره می گوید:

این مدل‌های هوش مصنوعی بسیار شبیه مدل NWP عمل می‌کنند: با توجه به وضعیت فعلی جو در یک کره سه‌بعدی (طول جغرافیایی، طول جغرافیایی و ارتفاع)، آنها وضعیت جو را در آینده، مثلاً یک ساعت، پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها سپس این پیش‌بینی را به مدل برمی‌گردانند تا دو ساعت آینده را پیش‌بینی کنند و غیره.»

مدل‌های هوش مصنوعی مایکروسافت می‌توانند با استفاده از GPU (واحد پردازش گرافیکی) سریع‌تر پیش‌بینی کنند و در نتیجه می‌توانند بیشتر اجرا شوند. بنابراین از نظر تئوری پیش بینی های دقیق تری خواهند داشت.

مایکروسافت می گوید که روش های خود برای اندازه گیری خطاهای دما بسیار دقیق تر از روش های مورد استفاده توسط ECMWF است. ردموندی ها این مدل را به تیم مایکروسافت استارت مدلینگ خود برای پیش بینی آب و هوای 30 روزه اضافه خواهند کرد.

Microsoft Start یکی از سرویس های مایکروسافت است که اخبار جهان، امتیازات ورزشی و آب و هوا را نمایش می دهد.