سرطان معده می تواند جدی باشد و با عوامل خطر متعددی از جمله انتخاب های غذایی مرتبط است. در مطالعه ای که اخیراً در مجله سرطان معده منتشر شده است، محققان داده های بیش از 470000 نفر را تجزیه و تحلیل کردند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، افرادی که همیشه به غذای خود نمک اضافه می کنند، در مقایسه با افرادی که به ندرت یا هرگز نمک به غذای خود اضافه نمی کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده هستند.

مطالعه جدید به شواهد موجود در مورد خطر مصرف نمک برای سرطان معده در جمعیت های غیر آسیایی اضافه می کند، زیرا بیشتر تحقیقات در این زمینه در جمعیت های آسیایی انجام شده است. با پیشرفت تحقیقات، پزشکان ممکن است بتوانند از فراوانی نمک به عنوان یک شاخص ساده برای نظارت بر مصرف نمک و خطر ابتلا به سرطان معده استفاده کنند.

مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به فشار خون بالا و مشکلات کلیوی را افزایش می دهد

تحقیق جدید از داده های بیوبانک بریتانیا استفاده می کند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند تا مشخص کنند که چقدر نمک به غذای خود اضافه می‌کنند، به غیر از نمکی که در طول پخت و پز اضافه می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند به این سؤال با «هرگز/به ندرت، گاهی اوقات، معمولاً و همیشه» پاسخ دهند.

محققان همچنین سطوح سدیم، کراتینین و پتاسیم را در ادرار شرکت کنندگان اندازه گیری کردند. آنها متغیرهای مختلفی از جمله سطح فعالیت بدنی، سن، سطح تحصیلات، قومیت، جنسیت، مصرف الکل، مصرف گوشت قرمز و میوه و سبزیجات را بررسی کردند. میانگین دوره پیگیری شرکت کنندگان 9/10 سال بود.

در طول دوره پیگیری، 640 مورد سرطان معده در شرکت کنندگان ثبت شد. به طور کلی، شرکت کنندگانی که گزارش کردند همیشه نمک را به غذا اضافه می کردند، سابقه سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و تحصیلات پایین داشتند.

ادامه مطلب

خطر ابتلا به سرطان معده در شرکت‌کنندگانی که همیشه به غذای خود نمک اضافه می‌کردند، 41 درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که هرگز یا به ندرت به غذا نمک اضافه می‌کردند.

Anton Bilczyk، انکولوژیست جراحی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این مطالعه شواهد بیشتری برای حمایت از ارتباط بین رژیم غذایی، به ویژه رژیم غذایی پر نمک، و سرطان معده ارائه می دهد.

Bilczyk افزود: گفته می شود یکی از عوامل اصلی سرطان معده در کشورهای آسیایی، ماهی شور است. در کشورهای غربی، دانش کمتری در مورد رابطه بین مصرف نمک و سرطان معده وجود دارد. مصرف بیش از حد نمک با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. “مطالعه جدید شواهد بیشتری ارائه می دهد که مصرف مکرر نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به سرطان معده هستند؟

عوامل زیادی مانند سیگار کشیدن، افزایش سن، چاقی و سابقه خانوادگی در خطر ابتلا به سرطان معده نقش دارند. محققان خاطرنشان کردند که مصرف نمک با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در مطالعات آسیایی مرتبط است. با این حال، مطالعات زیادی در این زمینه در میان جمعیت های غربی انجام نشده است.

محدودیت های مطالعه

مطالعه دارای چندین محدودیت است. اولاً نمی توان ثابت کرد که افزایش مصرف نمک باعث سرطان معده می شود. علاوه بر این، این مطالعه بر اساس گزارش خود شرکت کنندگان بود که دقیق نبود و محققان اطلاعات کاملی در مورد مصرف نمک در رژیم غذایی نداشتند. علاوه بر این، تعداد موارد برای بررسی تأثیر عوامل مؤثر احتمالی مانند جنسیت، سن، قومیت، وضعیت سیگار کشیدن یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری کافی نبود. Biobank بریتانیا نیز لزوماً منعکس کننده جمعیت عمومی نیست، بنابراین مطالعات باید بر روی گروه های متنوع تری از مردم انجام شود.

مشاوره تخصصی: ما معمولا آنقدر در عادات خود غوطه ور هستیم که گاهی اوقات حتی به غذای شور نمک می زنیم. ابتدا غذای خود را بچشید و فقط زمانی نمک اضافه کنید که واقعاً احساس می کنید به آن نیاز دارید. همچنین برای خوش طعم شدن غذا به جای نمک از ادویه استفاده کنید. جوانه های چشایی شما به نمک عادت می کند و هر چه نمک بیشتری به غذای خود اضافه کنید، هوس آن بیشتر می شود. سعی کنید تا حد امکان از مصرف نمک خودداری کنید.