محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به کشف جدیدی دست یافته‌اند که ممکن است ارتباط بین خطر ابتلا به سرطان و رژیم غذایی ناسالم و سایر بیماری‌های رایج مانند دیابت که با تغذیه نامناسب مرتبط هستند را روشن کند. کشف آنها نویدبخش توسعه استراتژی هایی است که از سرطان جلوگیری می کند و در عین حال پیری سالم را ارتقا می دهد.

یک مطالعه پیشگامانه اخیر به رهبری پروفسور آشوک ونکیتا رامان و دانشمندانی از موسسه علوم سرطان سنگاپور در NUS، مرکز دانشگاهی تحقیقات سرطان (N2CR) در دانشکده پزشکی Yongle Lin و همکاران آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور (A*STAR).

پروفسور ونکیتارامان می گوید: سرطان در اثر تعامل بین ژن ها و عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، ورزش و آلودگی ایجاد می شود. هنوز مشخص نیست که چگونه این نوع عوامل محیطی خطر سرطان را افزایش می دهند. اما درک چنین پیوندی برای انجام اقدامات پیشگیرانه که به ما کمک می کند مدت طولانی تری سالم بمانیم، حیاتی است.

ماده ای شیمیایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

تیم تحقیقاتی ابتدا بیمارانی را که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان قرار داشتند مورد مطالعه قرار دادند. زیرا آنها یک نسخه معیوب از ژن سرطان (BRCA2) را از والدین خود به ارث می برند. محققان نشان دادند که سلول های چنین بیمارانی نسبت به اثرات متیل گلیوکسال حساس هستند.

متیل گلیوکسال زمانی توسط سلول های ما تولید می شود که گلوکز را برای انرژی تجزیه می کنند. یک مطالعه جدید نشان داده است که این ماده شیمیایی می تواند نقص هایی در DNA ما ایجاد کند که علائم هشدار دهنده اولیه پیشرفت سرطان است.

ادامه مطلب

مطالعه محققان همچنین نشان داد افرادی که نسخه معیوب BRCA2 را به ارث نمی برند، همچنان می توانند تجمع سطوح بالایی از متیل گلیوکسال را تجربه کنند. این افراد به دلایلی مانند پیش دیابت مرتبط با چاقی یا رژیم غذایی ناسالم، سطوح بالاتر از حد طبیعی متیل گلیوکسال را تجربه می کنند. این می تواند علائم هشدار دهنده مشابهی داشته باشد که نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به سرطان است.

احتمال ابتلا به سرطان در بیمارانی که سطوح بالای متیل گلیوکسال دارند بیشتر است

پروفسور ونکیتارامان می گوید: «تحقیقات ما نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان ممکن است در بیمارانی که سطوح بالای متیل گلیوکسال دارند بیشتر باشد. متیل گلیوکسال به طور بالقوه می تواند یک نشانگر در نظر گرفته شود و به راحتی با آزمایش خون HbA1C شناسایی شود. علاوه بر این، معمولاً می توان سطوح بالای متیل گلیوکسال را با دارو و رژیم غذایی مناسب کنترل کرد و اقدامات پیشگیرانه در برابر شروع سرطان انجام داد.

دکتر لی ران کینگ، نویسنده اول این مطالعه می گوید: ما این مطالعه را با هدف درک عواملی که خطر ابتلا به سرطان را در خانواده های مستعد افزایش می دهند آغاز کردیم. اما در نهایت، مکانیسم عمیق‌تری را کشف کردیم که مسیر مصرف انرژی اولیه را به پیشرفت سرطان مرتبط می‌کند. این یافته ها آگاهی را در مورد تأثیر رژیم غذایی و کنترل وزن در مدیریت خطرات سرطان افزایش می دهد.

مکانیسم جدید تومورزایی

جالب اینجاست که کار تیم تحقیقاتی همچنین یک نظریه دیرینه درباره برخی از ژن‌های محافظ سرطان را بازبینی می‌کند. این نظریه که پارادایم دو ضربه نادسون نامیده می شود و اولین بار در سال 1971 فرموله شد، نشان می دهد که این ژن ها باید برای همیشه قبل از سرطانی شدن سلول های ما غیرفعال شوند.

تیم تحقیقاتی قبلاً دریافته است که متیل گلیوکسال می تواند به طور موقت ژن های محافظ سرطان را غیرفعال کند. این نشان می دهد که دوره های مکرر رژیم غذایی نامناسب یا دیابت کنترل نشده ممکن است در طول زمان انباشته شده و خطر سرطان را افزایش دهد. کشف جدید احتمالاً بر تغییر جهت تحقیقات آینده در این زمینه تأثیر خواهد داشت.

بر اساس یافته های جدید، محققان قصد دارند مطالعات بیشتری را انجام دهند تا دریابند که آیا اختلالات متابولیک مانند دیابت یا رژیم غذایی نامناسب بر خطر ابتلا به سرطان در سنگاپور یا سایر کشورهای آسیایی تأثیر می گذارد یا خیر. تیم تحقیقاتی همچنین امیدوار است مکانیسم های جدیدی از رابطه بین متابولیسم، رژیم غذایی و سرطان را کشف کند تا رویکردهای موثرتری برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن شروع سرطان ایجاد کند.

نتایج این مطالعه در مجله سل منتشر شده است.