برای بیش از یک دهه، مایکروسافت در ارائه‌ی تجربه‌ی کاربرپسند از ویندوز روی تراشه‌های Arm ناکام مانده بود؛ اما غول فناوری اکنون ادعا می‌کند که اجزای ویندوز ۱۱ را از پایه بازسازی کرده است تا سیستم‌عامل ذاتأ از سخت‌افزار‌های Arm و عملیات‌های هوش مصنوعی پشتیبانی کند.

قلب ابتکار تازه‌ی مایکروسافت (با نام Copilort+ PC) که شامل سرفیس جدید و سیستم‌های با تراشه‌‌ی اسنپدراگون X Elite می‌شود، کرنل، کامپایلر و یک عنصر حیاتی تازه به نام Prism است؛ یک شبیه‌ساز برای اجرای بی‌نقص اپلیکیشن‌های x86 و x64.

غول ردموندی به فشار‌ها برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی مبتنی بر Arm ادامه می‌دهد؛ اما از اهمیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای قدیمی هم با خبر است. دقیقا همین‌جا است که شبیه‌ساز Prism وارد بازی می‌شود. مایکروسافت ادعا می‌کند که Prism حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از شبیه‌ساز قبلی خود است و از طیف وسیع‌تری از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت می‌گوید که بخش‌هایی از ویندوز به منظور استفاده‌ی کارآمد‌تر از قابلیت‌های Arm و عملیات‌های هوش مصنوعی بازسازی شده‌اند. به‌علاوه، مدل Compute Driver یا MCDM تازه‌ای معرفی شده است که به سیستم‌عامل اجازه می‌دهد تا موتورهای عصبی را به همان روشی که پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی را درک می‌کند، تشخیص دهد.

به منظور تسهیل یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی، مایکروسافت API-های هوش مصنوعی را مستقیماً در ویندوز ۱۱ تعبیه کرده است تا توسعه‌دهندگان دسترسی آسان‌تری به قابلیت‌های هوش مصنوعی داشته باشند.

تلاش‌های قبلی مایکروسافت برای ارائه‌ی تجربه‌ی رضایت بخش از ویندوز روی سخت افزار‌های مبتنی بر Arm چندان موفق نبودند، به ویژه شکست سرفیس با ویندوز RT در سال ۲۰۱۲. آن دستگاه نمی‌توانست اپلیکیشن‌های قدیمی x86 را اجرا کند و عملکردش نسبت به کامپیوتر‌های شخصی مجهز به پردازنده‌های اینتل و AMD حرفی برای گفتن نداشت.

با اینکه تجربه‌ی ویندوز روی Arm به مرور زمان بهبود پیدا کرد؛ اما حتی دستگاهی چون Surface Pro 9 5G نیز به‌سختی می‌توانست پابه‌پای همتای مجهز به پردازنده‌ی اینتل خود (به ویژه هنگام شبیه‌سازی نرم‌افزار‌های محبوب مانند کروم) گام بردارد.