اینتل به‌زودی (۲۵ مهر) خانواده‌ی رپتور لیک رفرش را به‌عنوان پردازنده‌‌های نسل ۱۴ دسکتاپ عرضه می‌کند. این پردازنده‌ها نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی نسل ۱۳ هستند و چندان متحول نمی‌شوند.

تغییر اصلی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل را در نسل پانزدهم با ظهور آرو لیک خواهیم دید. گفته می‌شود این تراشه‌ها در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ به بازار می‌آیند و اولین پردازنده‌های دسکتاپ اینتل خواهد بود که همچون میتیور لیک (پردازنده‌ی نسل ۱۴ لپ تاپ اینتل) از طراحی چیپلت (مبتنی‌بر کاشی‌های پردازشی) استفاده خواهند کرد. مهاجرت به چیپلت باعث می‌شود انتظار پیشرفت عملکردی قابل ملاحظه‌ای در نسل پانزدهم CPU اینتل داشته باشیم.

منبع اطلاعات فاش شده درمورد آرو لیک، تصویری است که در انجمن سایت Anandtech منتشر شده اما کاربر مشخص نکرده که تصویر از کجا آمده است. بنابراین باید کمی با تردید به آن نگاه کنیم. معماری Arrow Lake عملکرد تک‌هسته‌ای را ۵ درصد و عملکرد چندهسته‌ای را ۱۵ درصد نسبت به نسل قبل بهبود خواهد داد.

عدد ۵ درصد، پیشرفت کمی در پیشرفت تک‌ هسته‌ای است؛ به‌خصوص وقتی که صحبت از «عملکرد نهایی گیمینگ» می‌شود. این بهبود عملکرد به‌خاطر استفاده از هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف جدید است.

باید توجه داشت که آرو لیک با فناوری دو نانومتری (۲۰ آنگستروم) تولید خواهد شد، بنابراین انتظار داشتیم که پیشرفت نسلی بسیار بیشتر باشد. اینتل در ادامه‌ی راه می‌تواند عملکرد آرو لیک را بهینه‌تر کند.