پس از اینکه مدیاتک تصمیم گرفت در سال 2023 سری پردازنده‌های خود را تغییر دهد، به نظر می‌رسد که کوالکام در حال ورود به باند تغییر نام تجاری است، زیرا به نظر می‌رسد پردازنده اسنپدراگون 7s Gen 2 که اخیراً معرفی شده، یک ریبرند مخفی از اسنپدراگون 6 نسل 1 سال گذشته باشد. دقیقا همان ساختار هسته پردازنده گرافیکی و پردازنده، که بر اساس همان فرآیند 4 نانومتری سامسونگ ساخته شد.

برای نشان دادن موضوع، جدولی فاش شده که مشخصات کلی دو پردازنده را کنار هم قرار می دهد. با نگاهی بیشتر به مشخصات، متوجه می‌شویم که هر دو پردازنده دارای تراشه گرافیکی Adreno 710 یکسان، مودم Qualcomm X62 5G/LTE یکسان و استانداردهای ارتباطی یکسانی هستند که توسط سیستم Qualcomm FastConnect 6700 پشتیبانی می‌شوند. علاوه بر این، هر دو بر اساس فرآیند گره نیمه هادی 4 نانومتری سامسونگ تولید می شوند. حتی امتیازات Antutu بین دستگاه ها نیز به طرز وحشتناکی مشابه است.

با این حال یکی از آنها به عنوان چیپست سری اسنپدراگون 7 به بازار عرضه می شود در حالی که دیگری به عنوان چیپست سری اسنپدراگون 6 توسط کوالکام به بازار می رسد. در واقع، Snapdragon 7s Gen 2 باید Snapdragon 6+ Gen 1 مدل 2023 نامیده شود، زیرا چیپست جدید فقط هسته های CPU را در اسنپدراگون 6 نسل1 اورکلاک می کند، در حالی که همه چیز از GPU گرفته تا حتی استانداردهای اتصال (Wi- Fi 6E و بلوتوث 5.2) همان اسنپدراگون 6 نسل 1 مدل 2022 هستند.

در مقایسه با Snapdragon 7+ Gen 2 (با امتیاز Antutu 1,109,000) در سال جاری، به راحتی می توان دریافت که پردازنده به تازگی معرفی شده Snapdragon 7s Gen 2 (با امتیاز Antutu حدود 600,000) یک چیپست گمراه کننده است. بسیاری تصور کردند که این محصول جدید عملکردی مشابه سایر مدل های سری Snapdragon 7 مانند Snapdragon 7 Gen 1 و 7+ نسل2 دارد. وقتی در واقعیت، Snapdragon 7s Gen 2 فاش می شود، مشخص شده که یک اسنپدراگون 6 است.

پردازنده Snapdragon 7s Gen 2 یک چیپ ضعیف

در دیگر خبرها اپل قرارداد تامین مودم خود را با کوالکام تمدید کرده است و به صنعت نشان می دهد که مودم داخلی آن هنوز سال ها تا آماده شدن برای تولید فاصله دارد. فعلاً نه اینجاست و نه آنجا. اپل قرار است سری آیفون 15 خود را طی یک رویداد رسانه ای امروز رونمایی کند. همه این گوشی ها طبق برنامه ریزی اولیه با مودم های 5G کوالکام عرضه خواهند شد.

غول فناوری کوپرتینویی تجارت مودم 5G اینتل را به مبلغ 1 میلیارد دلار در سال 2019 خریداری کرد. با این خرید، اپل در مسیری قرار گرفت تا کنترل بخش دیگری از تجارت تلفن همراه خود را در دست بگیرد و وابستگی خود را به تامین کنندگان شخص ثالث کاهش دهد. این معامله قبل از تبدیل شدن تقویم به سال 2020 نهایی شد، اما با نزدیک شدن به پایان سال 2023، هنوز هیچ محصولی برای نمایش عمومی وجود ندارد.

سال گذشته گزارش شد که گرمای بیش از حد نمونه های اولیه پیشرفت برنامه را به میزان قابل توجهی کند کرده است. مینگ چی کو، تحلیلگر اپل حتی پیشنهاد کرد که این ابتکار ممکن است به طور کامل شکست بخورد. کوالکام در اعلام توافق جدید گفت که اکنون سیستم‌های مودم اسنپدراگون 5G را برای گوشی‌های هوشمند اپل که در سال‌های 2024، 2025 و 2026 عرضه می‌شوند، ارائه خواهد کرد.

این بدان معناست که اپل اکنون تا سال 2027 فرصت دارد تمام مشکلات را برطرف کند. اگر تا آن زمان نتوانند یک طراحی مودم موفق داشته باشند که این پروژه هفت سال طول می کشد و شاید بیشتر، پس بهتر است که کل موضوع را به عنوان ضرر نوشته و ادامه دهیم. البته این بدترین حالت ممکن است. توافق تمدید شده به سادگی به اپل زمان بیشتری می دهد تا روی مودم خود کار کند، آنها می توانند در مقیاس کوچکتر در محصولات منتخب طی یکی دو سال آینده به عنوان نوعی آزمایش عمومی قبل از انتقال به استفاده از مودم داخلی خود به طور انحصاری معرفی کنند. علاوه بر کاهش اتکای خود به تامین کننده شخص ثالث، داشتن کنترل کامل بر روی تراشه مودم راه را برای کارایی بیشتر هموار می کند که می تواند منجر به عمر باتری بهتر و عملکرد بهتر شود.

منبع

به این پست امتیاز بدید