سونی در حال ساخت مدل قدرتمندتری از کنسول بازی پلی استیشن 5 با کد Trinity است که احتمالا تا پایان سال 2024 با نام پلی استیشن 5 پرو معرفی می شود.این کنسول به پردازنده گرافیکی قدرتمندتر و قابلیت ردیابی بهینه تری مجهز خواهد شد. اشعه ها

پس از افشای مشخصات کامل پلی استیشن 5 پرو، The Verge جزئیات بیشتری را منتشر کرده است که توضیح می دهد چگونه بازی های PS5 می توانند با سخت افزار PS5 Pro سازگار باشند و برچسب Enhanced را دریافت کنند. ظاهراً سونی در حال توسعه حالت اولترا بوست برای بازی‌های قدیمی است تا در کنسول جدید بهتر اجرا شوند.

منابع آگاه گفتند سونی از توسعه‌دهندگان می‌خواهد حالت گرافیکی اختصاصی PS5 Pro، از جمله ارتقاء مقیاس بازی‌های فناوری PSSR از 1080p به 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و سرعت پردازش پرتوی بالاتر در بازی‌های خود را اجرا کنند.

همچنین یک برچسب افزایش یافته به بازی ها با سرعت 30 فریم در ثانیه داده می شود

احتمالاً به زودی شاهد اجرای بازی‌هایی روی PS5 با رزولوشن متغیر از 1080p تا 1440p با سرعت 30 فریم بر ثانیه و روی PS5 Pro با کیفیت 1280p تا 2160p با همان نرخ فریم خواهیم بود. ارتقاء رزولوشن ثابت از 1440p به 2160p نیز دارای برچسب Enhanced خواهد بود.

توسعه دهندگان می توانند حالت ردیابی پرتو را فعال کنند و بدون افزایش وضوح یا نرخ فریم، برچسب Enhanced را روی PS5 Pro دریافت کنند. افزایش نرخ فریم از 30 به 60 فریم در ثانیه، عنوانی مشابه برای بازی ایجاد می کند و در عین حال رزولوشن را ثابت نگه می دارد.

سونی نشان Enhanced را به بازی‌هایی که با رزولوشن متغیر اجرا می‌شوند و علیرغم ارتقاء مقیاس در PS5 Pro به حداکثر وضوح خود ارتقا نمی‌دهند، اعطا نمی‌کند. بنابراین، اگر وضوح بازی از 1440p به 2160p به 1800p به 2160p منتقل شود، آن بازی واجد شرایط نیست.

توسعه دهندگان باید بازی های خود را به آخرین کیت توسعه نرم افزار (SDK) سونی به روز کنند تا از ویژگی های PS5 Pro بهره ببرند. اما برخی از بازی‌هایی که به‌روزرسانی نشده‌اند به لطف UltraBoost از عملکرد بهتری در کنسول آینده بهره‌مند خواهند شد.

PS5 Pro دارای یک حالت UltraBoost است که به حالت‌های نرخ تجدید متغیر (VRR) کمک می‌کند تا با نرخ فریم بالاتر اجرا شوند و باعث می‌شود بازی‌های با وضوح متغیر با وضوح بالاتر اجرا شوند. سونی به توسعه دهندگان هشدار داده است که بسیاری از بازی های بدون وصله حالت Ultraboost را ندارند و بازی هایی که با وضوح ثابت اجرا می شوند نیز تقویت نخواهند شد.

به نظر می رسد که الزامات برچسب Enhanced PlayStation 5 Pro در بیشتر موارد مشابه کاری است که سونی در PS4 Pro انجام داد، با این تفاوت که اکنون انعطاف پذیری بیشتری برای توسعه دهندگان وجود دارد تا بتوانند آنچه را که می خواهند ارتقا دهند. برچسب Enhanced در صفحه دیسک بازی و فروشگاه PlayStation ظاهر می شود.

گفته می شود اگر سازندگان موفق شوند بازی های خود را به موقع آماده کنند، مدل جدید کنسول پلی استیشن در تعطیلات سال 2024 وارد بازار خواهد شد.در حال حاضر نمی دانیم قیمت کنسول بازی جدید سونی چقدر خواهد بود.