پیش از شروع، پیشنهاد می‌شود که در صورت نشتی ماشین ظرشویی، مقاله علت نشت آب از ماشین ظرفشویی و روش‌های رفع آن را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

یکی از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی، تخلیه نکردن آب پس از تمام‌ شدن فرایند شست‌وشو است. عدم تخلیه آب باعث بروز مشکلات دیگری مانند بوی بد، از کار‌ افتادن ماشین ظرفشویی، نشت آب و آسیب‌ رسیدن به قطعات مختلف می‌شود. دلایل مختلفی باعث ماندن آب در ماشین ظرفشویی می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسدود شدن فیلتر تخلیه

در کف ماشین ظرفشویی فیلتری وجود دارد که در ابتدای مسیر خروجی آب قرار‌ گرفته است. این فیلتر وظیفه دارد تا از ورود آشغال‌های ریز و درشت به لوله تخلیه جلوگیری کند. گاهی اوقات این فیلتر بیش‌از‌حد کثیف می‌شود و خروج آب را با مشکل مواجه می‌کند. در‌ این‌ صورت آب پس از شست‌وشو در کف ظرفشویی باقی می‌ماند؛ بنابراین، باید فیلتر را به‌صورت مرتب تمیز یا تعویض کنید تا خروج آب به‌درستی انجام شود.

پیچ خوردن شیلنگ تخلیه

شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی از جنس پلاستیک و سبک است که نباید تحت فشار زیادی قرار‌ بگیرد. اگر قسمتی از شلنگ مذکور دچار پیچ‌خوردگی (تا خوردن) شود، خروج آب از دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. گاهی‌ اوقات ممکن است شیلنگ پیچ‌خورده دستگاه، بعد از صاف‌ شدن دوباره به همان شکل اول برگردد؛ اگر این اتفاق افتاد، باید شیلنگ تخلیه را تعویض کنید (هنگام نصب ماشین ظرفشویی دقت داشته باشید که شیلنگ به‌درستی و در محل مناسبی به دور از فشار و ضربه قرار بگیرد).

خرابی پمپ تخلیه

یکی از قطعات مهم ماشین ظرفشویی پمپ تخلیه است. این پمپ با فعالیت خود آب داخل دستگاه را به بیرون پمپاژ می‌کند. اگر پمپ دچار عیب و ایرادی شود یا تکه‌های مواد غذایی در آن گیر کند، نمی‌تواند به‌درستی وظیفه خود را انجام‌ دهد؛ در‌نتیجه آب ماشین ظرفشویی به‌صورت کامل و درست تخلیه نمی‌شود. تمیز کردن پمپ کار بسیار راحتی است اما اگر این قطعه مهم خراب شود، باید برای رفع مشکل آن به تعمیرکاران مجاز و باتجربه مراجعه کنید.

گرفتگی مسیر فاضلاب

بعضی وقت‌ها تمامی بخش‌های ماشین ظرفشویی به‌درستی کار می‌کنند اما باز هم آب در آن باقی می‌ماند و تخلیه نمی‌شود؛ در‌این‌صورت باید به سراغ بررسی مجاری فاضلاب بروید. لوله تخلیه ماشین ظرفشویی باید به‌صورت مستقیم به فاضلاب متصل باشد تا آب خروجی از دستگاه به مجرای فاضلاب منتقل شود. در‌صورتی‌که مجاری فاضلاب دچار گرفتگی باشد، آب خارج نمی‌شود و مجدداً به دستگاه بر می‌گردد؛ در‌ نتیجه آب در کف ماشین ظرفشویی باقی می‌ماند.

مسدود شدن شیلنگ تخلیه

گرفتگی شلنگ تخلیه یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود. پس از اتمام فرایند شست‌وشو برخی از آشغال‌ها مانند مواد غذایی ریز و چربی‌ها از فیلتر عبور و با گذشت زمان، درون شیلنگ رسوب می‌کنند و باعث گرفتگی لوله تخلیه و عدم خروج درست آب می‌شوند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید مقداری آب داغ در شیلنگ تخلیه بریزید تا تمیز شود؛ اگر مشکل رفع نشد، باید آن را تعویض کنید.

خرابی شیر تخلیه

اکثر مدل‌های ماشین ظرفشویی دارای یک شیر تخلیه مخصوص هستند. این شیر از برگشت آب به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. در‌صورتی‌که شیر تخلیه یا همان دریچه خروج آب دچار مشکل و عیب شود، نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد و در‌ نهایت آب دوباره باز می‌گردد و در کف دستگاه باقی می‌ماند.

خرابی شکاف هوا

برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی به شکاف هوا مجهز شده‌اند که به‌صورت استوانه‌ای کوچک و پلاستیکی با پوشش فلزی در نزدیکی سینک قرار می‌گیرند. اگر این شکاف توسط مواد، اشیا و آشغال‌های ریز و درشت مسدود شود، باعث برگشت آب و تخلیه نشدن آن می‌شود.

برای پیشگیری از تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی چه باید کرد؟

اگر می‌خواهید با مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی روبه‌رو نشوید، باید نکاتی را رعایت کنید. از مهم‌ترین این نکات می‌توان به تمیز‌ کردن به‌موقع و مرتب شیلنگ و فیلتر تخلیه، انجام سرویس دوره‌ای منظم، استفاده درست از ماشین ظرفشویی، عدم استفاده از مواد شوینده نامناسب، نصب ظرفشویی به‌صورت اصولی و در مکان مناسب، خالی‌ کردن ظروف از مواد غذایی پیش از قرار‌ دادن در ظرفشویی و… اشاره کرد.