وقتی گرسنه می‌شویم، به‌نظر می‌رسد معده ما با صداهای قاروقور اعتراض می‌کند و حتی اطرافیانمان هم می‌توانند صدای آن را بشنوند. غُرغُر شکم یا وضعیتی که با عنوان «بُربُریگموس» (در یونانی به‌معنای غرش) نامیده می‌شود، بخشی طبیعی از انسان بودن است که همگی ما تجربه کرده‌ایم. اما درواقع چه چیز عامل تولید این صداهای عجیب است؟ چهار توضیح کلیدی برای این سوال وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عضلات صاف بخش اعظم دستگاه گوارش را می‌پوشانند. این عضلات می‌توانند منقبض شده و شل شوند تا به حرکت غذا در جهت مناسب کمک کنند. اگر مجموعه لوله‌هایی را تصور کنید که وعده‌ی غذا باید مانند پوشش سوسیس از میان آن‌ها عبور کند، به حرکت فشاری نیاز دارید تا مواد جامد به جلو حرکت کنند و این کاری است که ماهیچه‌های شما انجام می‌دهند. کلمه‌ی علمی برای این حرکت فشاری، پریستالسی است که به‌طور منظم اتفاق می‌افتد تا حرکت مواد غذایی را حفظ کند.

این انقباضات عضلانی علاوه بر هل دادن غذا به سمت جلو، می‌توانند گاز و مایعات را به حرکت درآورند، بنابراین می‌توانید انواع صداهایی را تصور کنید که ترکیب هر سه ایجاد می‌کنند. صداهای قاروقور ناشی از انقباضات عضلانی به معده محدود نمی‌شود و اغلب صداهایی که می‌شنوید، از پایین روده‌ها می‌آیند.

خالی بودن معده

بخشی از دلیل این موضوع که چرا وقتی گرسنه هستیم، صدای قاروقور شکممان بلند است، این است که در این زمان معده خالی است. غذا صدا خفه‌کننده‌ی خوبی است، بنابراین وقتی لوله غذای شما خالی است، حتی اگر کاری متفاوت از حالت عادی انجام ندهد، فعالیت عضلانی آن پرسروصداتر می‌شود.

بازخورد هورمونی

هورمون‌ها به ما کمک می‌کنند نیاز خود را به تغذیه به شکل گرلین و لپتین دنبال کنیم. گرلین به ما می‌گوید گرسنه‌ایم، درحالی‌که لپتین می‌گوید سیر هستیم. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که گرلین ممکن است تحرک معده و تخلیه‌شدن آن را افزایش دهد و مطالعه‌ای روی انسان‌ها، از تسریع حرکت روده‌ها به‌وسیله‌ی گرلین حکایت کرده است. بنابراین، وقتی گرسنه می‌شویم، گرلین ممکن است حرکات عضلانی را که موجب غرغر شکم می‌شود، افزایش دهد.

آیا فقط زمانی که گرسنه هستید، شکمتان سروصدا می‌کند؟ نه! چیزهایی زیادی ازجمله مخاط، گاز و مایعات وجود دارد که باید از روده پاک‌سازی شود، بنابراین شکم به‌طور دائم درحال فعالیت است تا مواد در روده‌ها حرکت کنند و مواد زائد پاکسازی شوند. تجمع گاز می‌تواند بسیار دردناک باشد و در موارد انسداد و پیچش روده فرد ممکن است به جراحی اورژانسی نیاز پیدا کند.

محتوای این مقاله صرفا به‌منظور افزایش آگاهی نوشته شده است و قصد ندارد جایگزینی برای توصیه‌های حرفه‌ای پزشکی، تشخیص یا درمان باشد. اگر در مورد وضعیت خود سوالی دارید، حتما از ارائه‌دهندگان خدمات درمانی مشاوره بگیرید.