داستان نحوه پیدا کردن نهنگ‌های آبی به دهه ۱۹۴۰ برمی‌گردد. در آن زمان، انسان‌ها متوجه شدند که می‌توانند قفل قدرت عظیم و وحشتناک اتم را باز کنند.

پس از آزمایش ترینیتی ایالات متحده و بمباران ژاپن، بی‌ثباتی و ترس به مدت چند دهه کشورهای جهان را فراگرفت، زیرا بسیاری از کشورها برای ساخت و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای قوی‌تر وارد رقابت شدند.

پس از ۵۰ سال، کشورها قبول کردند که در رابطه با ساخت سلاح‌های هسته‌ای به شفافیت نیاز است. به‌منظور جلوگیری از تشدید تنش هسته‌ای، جهان به راهی نیاز داشت که بداند که آیا کشور سرکشی آزمایش‌های غیرمجاز انجام می‌دهد. بنابراین، در دهه ۱۹۹۰ تعدادی از کشورها پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) را پذیرفتند.

بیشتر کشورها ازجمله بریتانیا و بسیاری از قدرت‌های هسته‌ای اروپا پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کردند، اما تعدادی از کشورها ازجمله چین، هند و ایالات متحده از این کار امتناع کردند. درحالی‌که این خودداری‌ها به این معنا بود که پیمان الزام‌آور نخواهد بود، این فرایند هنجاری جهانی دربرابر آزمایش‌های هسته‌ای ایجاد کرد و ایجاد شبکه‌ای را در پی داشت که قادر به شنیدن، بو کردن یا حس کردن انفجار هسته‌ای در هر نقطه از زمین بود.

سیستم نظارت بین‌المللی (IMS) که توسط سازمان CTBT در وین اداره می‌شود، با داشتن حسگرهایی در سراسر جهان فعالیت می‌کند و به بیش از ۳۰۰ مرکز در سراسر جهان افزایش یافته است که می‌تواند صدا، امواج شوک و مواد رادیواکتیو حاصل از انفجارهای هسته‌ای را تشخیص دهد. این سیستم شامل بیش از ۱۲۰ ایستگاه لرزه‌نگاری، ۱۱ میکروفون هیدروآکوستیک در اقیانوس‌ها، ۶۰ ایستگاه مادون صوت (برای دریافت نویزهای ناشنیدنی دارای فرکانس بسیار پایین) و ۸۰ آشکارساز گاز یا ذرات رادیواکتیو است.

بسیاری از تأسیسات در مکان‌های خلوت و نسبتاً دست‌نخورده ایجاد شده است. برای مثال، ایالات متحده ایستگاهی را در جزیره ویک در اقیانوس آرام اداره می‌کند که یکی از دورافتاده‌ترین و منزوی‌ترین جزایر مرجانی است. ایستگاه‌های دیگر را می‌توان در مناطقی همچون جنوبگان یافت. اگرچه تعداد کمی از آن‌ها مانند آرایه لرزه‌سنج در لاهیتاس تگزاس یا ایستگاه رادیونوکلید در ساکرامنتو کالیفرنیا اندکی به تمدن نزدیک‌تر هستند.