تیک‌تاک ابزاری برای مطالعه‌ی میزان محبوبیت هشتگ‌ها را از اپلیکیشن خود حذف کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، این اقدام پس از آن صورت گرفت که محققان در گزارشی براساس داده‌های همین ابزار، تیک‌تاک را مورد انتقاد قرار دادند.

محققان از ابزار یاد شده که با نام Creative Center شناخته می‌شود، برای شناسایی هشتگ‌های حساس مرتبط با منافع دولت چین استفاده کردند و متوجه شدند که در مقایسه با اینستاگرام، بسیاری از موضوعات حساس در تیک‌تاک سانسور می‌شود.

به دنبال این گزارش تیک‌تاک به آرامی ویژگی جست‌وجو را از Creative Center حذف کرد. این شرکت به سوءاستفاده از این ابزار اشاره کرد و گفت: «متاسفانه برخی افراد و سازمان‌ها از عملکرد جستجوی Creative Center برای نتیجه‌گیری‌های نادرست سوء استفاده کرده‌اند، بنابراین ما در حال تغییر برخی از ویژگی‌ها هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که از آن برای هدف اصلی‌اش استفاده می‌شود.»

این حرکت به تنش فزاینده بین شبکه‌های اجتماعی و محققانی که به چنین موضوعاتی می‌پردازند، افزوده است. تیک‌تاک مانند متا و ایکس با چالش‌هایی در این خصوص مواجه بوده است.

بحث‌هایی در آمریکا در مورد ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک یا اجبار به فروش آن به یک شرکت آمریکایی به راه افتاده است. تیک‌تاک از خود دفاع کرده و تأکید کرد که دولت چین هیچ تأثیری بر این اپلیکیشن ندارد و از تحقیقات به دلیل رویکرد ناقص انتقاد کرد.