در کنفرانس توسعه دهندگان I/O امسال، گوگل از ابزار یادداشت برداری مبتنی بر هوش مصنوعی با عنوان پروژه Tailwind اکنون این ابزار با نامی جدید آشکار شد NotebookLM برای “گروه کوچکی از کاربران در ایالات متحده” منتشر شد.

همانطور که گوگل در پست وبلاگ خود توضیح می دهد، ابزار NotebookLM کار خود را با Google Docs آغاز کرده است و به زودی در قالب های دیگر نیز در دسترس خواهد بود. با NotebookLM می توانید مجموعه ای از اسناد خود را انتخاب کرده و سپس از آن برای پرسیدن سوالات یا حتی ایجاد اسناد جدید استفاده کنید.

موارد استفاده یادداشت های هوش مصنوعی گوگل

گوگل همچنین چند نمونه از کارهایی را که می توان با NotebookLM انجام داد ارائه کرد. خلاصه کردن خودکار یک سند طولانی یا تبدیل طرح کلی ویدیویی به اسکریپت از جمله کارهایی است که در این پست ذکر شده است. کنفرانس I/O همچنین نمونه هایی از این محصول را ارائه کرد که اغلب برای دانش آموزان طراحی شده است، مانند ایجاد خلاصه ای از یادداشت های کلاس یا به خاطر سپردن آنچه در مورد یک درس آموخته اید.

در حالی که تقریباً هر محصول هوش مصنوعی دیگری این ویژگی ها را دارد، گوگل امیدوار است که با محدود کردن مدل اصلی خود به اطلاعات ارائه شده توسط خود کاربران، بتواند پاسخ های مدل خود را بهبود بخشد و تمایل آن به ارائه اطلاعات نادرست را کاهش دهد.

اگرچه NotebookLM دارای سیستمی برای بررسی سریع پاسخ‌هایی است که تولید می‌کند، گوگل هشدار می‌دهد که ابزار هوش مصنوعی همچنان می‌تواند پاسخ‌های اشتباه بدهد و همیشه آنها را درست نمی‌دهد.

در نهایت، گوگل اشاره کرد که مدل NotebookLM تنها به اسناد انتخاب شده توسط کاربران دسترسی خواهد داشت و داده های شما با دیگران به اشتراک گذاشته نخواهد شد و همچنین از آن برای آموزش مدل های جدید هوش مصنوعی استفاده نخواهد شد.