بارد، چت‌بات هوش مصنوعی مکالمه‌محور گوگل، از امروز (پنجشنبه ۲۵ آبان) برای نوجوانان دردسترس قرار می‌گیرد؛ این نسخه از چت‌بات، آموزش دیده تا از قرار گرفتن این دسته از کاربران در معرض محتوای غیرقانونی یا محتواهای دارای محدودیت سنی، جلوگیری کند.

وقتی نوجوانان برای اولین بار از بارد سؤالی مبتنی‌بر واقعیت بپرسند، هوش مصنوعی گوگل سعی می‌کند با انجام جست‌وجوی مجدد به وسیله‌ی ویژگی Double-Check Response، تشخیص دهد آیا محتوای موجود در اینترنت برای پاسخ به آن سؤال کافی هست یا خیر.

بنا بر بیانیه‌ی گوگل، بارد همیشه و به صورت فعال، به کاربران جوان‌تر خود توصیه می‌کند تا از ویژگی Double-Check Response استفاده کنند تا به گفته‌ی گوگل، «مهارت‌های سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی آن‌ها توسعه پیدا کند.» هدف دیگر، ایجاد آگاهی درباره‌ی چگونگی ایجاد اطلاعات اشتباه توسط مدل‌های بزرگ زبانی (LLM-ها) است.

یک «تجربه‌ی آغازین سفارشی» نیز نوجوانان را به راهنمای سواد هوش مصنوعی گوگل می‌فرستد؛ ویدئویی با «نکاتی در مورد شیوه‌ی استفاده‌ی مسئولانه از هوش مصنوعی مولد» و «نمایی اجمالی بر چگونگی استفاده از سابقه‌ی استفاده از بارد»؛ گوگل برای این قسمت با کارشناسان ایمنی کودکان مشورت کرده است تا ایمنی آن‌ها را در اولویت قرار دهد.

چت‌بات غول موتور جست‌و‌جو می‌تواند به کاربران جدید خود در ایده‌پردازی، یافتن سرگرمی‌های مختلف و حل مشکلات روزانه کمک کند؛ برای مثال، بارد قادر است نکته‌های نوشتاری، پیشنهاد‌هایی برای درخواست‌های دانشگاه و یا حتی چگونگی یادگیری یک ورزش جدید را به آن‌ها ارائه کند.

همچنین توانایی توضیح مکالمه‌ای مفاهیم پیچیده با هدف تقویت یادگیری وجود دارد. از دیگر قابلیت‌های جدید بارد می‌توان به ایجاد راه‌حل‌های قدم‌به‌قدم برای معادلات ریاضی تایپ یا آپلود شده و ایجاد نمودار‌ از روی داده‌های ورودی اشاره کرد.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بارد ویژه‌ی نوجوانان، از روز پنجشنبه برای آن دسته از افراد ساکن کشور‌های پشتیبانی شده که سن کافی برای مدیریت شخصی اکانت گوگل خود را دارند و زبان پیش‌فرض‌شان هم انگلیسی است، فعال خواهد شد؛ زبان‌های دیگر به تدریج اضافه خواهند شد.

متاسفانه تا زمان نگارش این مقاله امکان دسترسی به چت‌بات بارد با آی‌پی ایران ممکن نیست.