در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا قوانینی را وضع کرده است تا شرکت‌های فناوری بزرگ را در قبال فعالیت‌های خود مسئول بداند و همچنین رقابت در بازار را منصفانه‌‌تر کند. یکی از نتایج این قوانین، اضافه‌شدن پورت USB-C به گوشی‌های آیفون بود. قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا نمونه دیگری است که در مارس 2024 اجرایی خواهد شد و حالا گوگل اعلام کرده که برای مطابقت با آن درحال ایجاد تغییراتی در برخی از محبوب‌ترین سرویس‌های خود ازجمله موتور جستجو و سیستم‌عامل اندروید است.

براساس بیانیه گوگل، یکی از مهم‌ترین تغییرات به نمایش نتایج جستجو برای کاربران اروپایی مربوط می‌شود. گوگل توضیح می‌دهد که طی هفته‌های آینده، تغییراتی در صفحه نتایج جستجو کاربران اروپایی آزمایش خواهد شد. با این تغییرات، اطلاعات بیشتری به صفحه جستجوی کاربران اضافه خواهد شد تا بتوانند در هنگام خرید، کالای موردنظر خود را در سایت‌های مختلفی مقایسه کنند. همچنین میانبرهای جدیدی وجود خواهد داشت که در زمینه اصلاح جستجو به کاربران کمک خواهند کرد.

به‌عنوان مثال، اگر کاربری در حال جستجو برای هتل است، گو‌گل یک فضای اختصاصی جدید به نتایج جستجوی آن اضافه خواهد کرد که به‌عنوان مثال، قیمت رزرو سایت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کند. گوگل همچنین اعلام‌کرده که برای پیروی از دستورالعمل DMA و اجرای این تغییرات، مجبور به حذف سرویس Google Flights از نتایج جستجو شده است.

سایر تغییرات گوگل

گوگل همچنین به کاربران اندرویدی اتحادیه اروپا اجازه خواهد داد تا گزینه‌های بیشتری برای انتخاب موتور جستجوی پیش‌فرض داشته باشند. این قابلیت همچنین برای نسخه‌های دسکتاپ، آیفون و آیپد مرورگر کروم ارائه خواهد شد.

در حال حاضر، گوگل داده‌های کاربران موتور جستجو خود را به دلایلی ازجمله شخصی‌سازی محتوا و تبلیغات با سرویس‌های دیگر خود به اشتراک می‌گذارد. بااین‌حال، برای پیروی از قانون DMA، طی چند هفته آینده اعلانی به کاربران اروپایی نمایش داده خواهد شد که از آن‌ها درباره اشتراک‌گذاری داده‌‌های خود با سرویس‌های دیگر گوگل سؤال می‌کند. بااین‌حال، گوگل اشاره می‌کند که متصل نبودن سرویس‌های آن به یکدیگر می‌تواند باعث محدودیت یا از دسترس خارج‌شدن برخی ویژگی‌ها شود.

در نهایت، گوگل Data Portability API را برای توسعه‌دهندگان معرفی خواهد کرد تا به آن‌ها در انتقال داده‌های خود به یک برنامه یا سرویس شخص ثالث کمک کند.