مت به دلیل استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران آن برای آموزش مدل های هوش ساختگی، در اتحادیه اروپا با شکایت روبرو شد. بر اساس این شکایت، متا ممکن است قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا را نقض کرده باشد و در صورت مجرم شناخته شدن با جریمه نقدی روبرو شود.

بر اساس گزارش رویترز، گروه حقوقی NOYB از ناظران ملی حریم خصوصی خواسته است تا اقدامات فوری برای توقف استفاده از داده های شخصی برای آموزش هوش مصنوعی انجام دهند. در بیانیه ای به این گروه گفت: تغییرات جدید در سیاست حفظ حریم خصوصی متا که از 26 ژوئن اجرایی شد، به این غول فناوری اجازه می دهد تا از پست های خصوصی، تصاویر خصوصی و داده های کاربران خود برای آموزش هوش مصنوعی برای چندین سال استفاده کند.

بیانیه NOYB و انتقاد از هوش مصنوعی متا

ماکس شرمز، بنیانگذار NOYB در بیانیه ای گفت: دادگاه عالی اروپا قبلاً در سال 2021 در مورد این موضوع تصمیم گرفته است. او می گوید:

«دیوان عدالت جوامع اروپایی (CJEU) قبلاً به صراحت اعلام کرده است که متا هیچ «منافع قانونی» در تبلیغات برای نادیده گرفتن حق کاربران برای حفاظت از داده ها ندارد. با این حال، این شرکت سعی دارد از همان استدلال های قدیمی برای آموزش فناوری هوش مصنوعی استفاده کند. به نظر می رسد که متا بار دیگر آشکارا قوانین دیوان دادگستری اروپا را زیر پا می گذارد.

NOYB قبلاً چندین شکایت علیه متا و سایر غول های فناوری به دلیل نقض مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) تنظیم کرده است که می تواند تا 4 درصد از کل گردش مالی جهانی یک شرکت را جریمه کند. این گروه از مقامات حفاظت از داده ها در اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان و اسپانیا خواست تا روندی فوری برای حل این مشکل را آغاز کنند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که متا اخیراً رسماً اعلام کرد که از داده های کاربران اینستاگرام و فیس بوک برای آموزش مدل های هوش مصنوعی خود استفاده می کند.