OpenAIسازنده محبوب چت بات ChatGPT او با یک شکایت جدید به اتهام سرقت و سوء استفاده از اطلاعات کاربران اینترنت برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی خود روبرو است.

به گزارش سی ان ان، شاکیان این دعوای دسته جمعی که در دادگاه فدرال کالیفرنیا ارائه شده است، ادعا می کنند که OpenAI مخفیانه مقادیر زیادی از داده های شخصی کاربران اینترنت را جمع آوری کرده است. علاوه بر سوء استفاده از داده های کاربر، شکایت همچنین میزان داده های استفاده شده توسط OpenAI را برجسته می کند، که شاکیان ادعا می کنند بسیار زیاد است.

شکایات علیه توسعه دهنده ChatGPT

علاوه بر خالق ChatGPT، از مایکروسافت که یکی از سرمایه گذاران اصلی OpenAI است نیز به عنوان متهم در این شکایت نام برده می شود.

تیموتی سی جیوردانو از موسسه حقوقی کلارکسون می گوید:

OpenAI با جمع‌آوری داده‌های شخصی میلیون‌ها نفر و سوء استفاده از آن برای توسعه فناوری منحصربه‌فرد و آزمایش‌نشده، همه را در معرض خطری قرار می‌دهد که تحت استانداردهای حفاظت از داده غیرقابل قبول و غیرقابل محاسبه است.»

این شکایت همچنین ادعا می‌کند که محصولات OpenAI “از اطلاعات شخصی دزدیده شده، از جمله اطلاعات شناسایی شخصی، میلیون‌ها کاربر اینترنت، از جمله کودکان در هر سنی، بدون رضایت یا اطلاع قبلی استفاده می‌کنند.”

شاکیان این پرونده به دنبال صدور حکمی برای توقف موقت استفاده تجاری بیشتر از محصولات OpenAI هستند. آنها همچنین به دنبال غرامت مالی برای افرادی هستند که از داده های آنها برای توسعه و آموزش ابزارهای OpenAI استفاده شده است.

اواخر سال گذشته، OpenAI به طور عمومی چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT را منتشر کرد و این ابزار به دلیل توانایی استثنایی خود در ایجاد پاسخ های قانع کننده به سوالات کاربران، به سرعت مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت. موفقیت ChatGPT همچنین رقابت بزرگی را در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کرده است، جایی که شرکت های بزرگ و کوچک در تلاش هستند تا ابزارهای هوش مصنوعی خود را توسعه دهند یا آنها را به محصولات خود اضافه کنند.

البته این فناوری نگرانی هایی از جمله افشای اطلاعات حساس را نیز به همراه دارد و به همین دلیل اخیرا کنگره آمریکا محدودیت هایی را برای استفاده از ChatGPT اعلام کرده است.