شبکه‌ها از دو یا چند سیستم محاسباتی تشکیل می‌شوند که توسط اتصالات فیزیکی یا بی‌سیم به یکدیگر متصل شده‌اند. اگر معماری شبکه‌ها نظیر به نظیر یا کلاینت سروری باشد، در هر دو حالت از تعدادی پروتکل شبکه برای برقراری ارتباط بین سیستم‌ها استفاده می‌شود. به مرور زمان با پیشرفت زیرساخت و فناوری بکار گرفته شده، شبکه نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا این پیشرفت راه را برای افراد سودجو و فرصت طلب به منظور به خطر انداختن امنیت شبکه باز می‌کند. به همین دلیل در این شرایط استفاده از خدمات امنیت شبکه و استفاده از راهکارهای آن می‌تواند در تأمین امنیت شبکه نقش اساسی ایفا کرده و از داده‌های محرمانه محافظت کند.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه یک اصطلاح کلی و گسترده است که فناوری‌ها، دستگاه‌ها و فرایندهای مختلف را در بر می‌گیرد. Network Secuity مجموعه از قوانین و تنظیمات است که به منظور محافظت از یکپارچگی،‌ محرمانگی و دسترسی شبکه‌ها و داده‌های کامپیوتری با کمک نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف طراحی شده است.

در واقع Network Security حفاظت از زیرساخت شبکه در برابر هرگونه دسترسی غیر مجاز، سوء استفاده از اطلاعات یا سرقت آن‌ها است. امنیت شبکه شامل روش‌هایی برای ایجاد یک زیرساخت ایمن برای دستگاه‌ها، برنامه‌ها، کاربران و برنامه‌های کاربردی است.

شبکه در سازمان‌های مختلف به حدی اهمیت دارد که چند دقیقه قطع شدن آن می‌تواند منجر به ایجاد اختلال گسترده در کارها و امور و وارد شدن خسارت جدی به منابع سازمان می‌شود. به همین دلیل همه سازمان‌ها فارغ از اندازه، صنعت یا زیرساخت‌هایی که دارند به یک سری از راهکارهای امنیت شبکه به منظور در امان ماندن از حمله سایبری یا سایر تهدیدات نیاز دارند.

اهمیت خدمات امنیت شبکه چیست؟

امنیت سایبری یا امنیت شبکه یکی از مسائل اساسی و مهم در هر سازمان محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند از داده‌ها و اطلاعات سازمان در برابر تهدیدات مختلف سایبری به خوبی محافظت کند. از مهم‌ترین موارد اهمیت استفاده از خدمات امنیت شبکه در سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از شبکه، زیرساخت‌ها و ترافیک موجود در شبکه در برابر حملات سایبری مختلف
  • محافظت از کلیه دارایی‌ها و منابع مختلف سازمان که از راه شبکه به آن‌ها دسترسی وجود دارد در برابر ورودی‌های غیر مجاز
  • اطمینان از دسترسی کاربران مجاز و تعیین شده به دارایی‌ها و منابع مختلف سازمان در شبکه
  • جلوگیری از پاک شدن و از بین رفتن ناگهانی اطلاعات و داده‌های سازمان
  • مدیریت متمرکز شبکه و داده‌های موجود در آن

مهم‌ترین اساس امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه یا امنیت سایبری بر اساس یک سری اصول بنا شده است که در سازمان‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • محافظت: اولین و مهم‌ترین نکته در خدمات امنیت شبکه است و برای دستیابی به آن باید تمام سیستم‌ها در بالاترین سطح امنیتی پیکربندی شوند.
  • تشخیص: در این مرحله مانیتورینگ شبکه پس از راه‌اندازی اهمیت دارد تا در صورت وجود مشکل در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و از وارد شدن آسیب جدی‌تر جلوگیری شود.
  • اقدام: این مرحله پس از تشخیص مشکل بوده و شامل اقداماتی است که در کمترین زمان باید برای رفع مشکل انجام شود.