رئیس سازمان فناوری اطلاعات قول راه اندازی اپراتورهای خدمات امنیتی در کشور را داد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از مهر، «محمد خوانساری» امروز در اولین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات امنیت سایبری با موضوع ادغام سرویس های امنیتی در سطوح مختلف خدمات امنیتی در کشور، گفت: تصمیم گرفته ایم تا اپراتورهای خدمات امنیتی در سطح کشور با اقدامات انجام شده می‌توانیم خدماتی را به صورت یکپارچه از هر دستگاهی داشته باشیم.»

وی در خصوص آمار پنجره خدمات دولت هوشمند اعلام کرد که پنجره خدمات دولت هوشمند در حال حاضر 17 میلیون کاربر ثبت نام کرده و بیش از سه هزار سرویس در این پنجره خدمات دولت هوشمند مشاهده می شود.

اما این اپراتورهای خدمات امنیتی چه خدماتی را ارائه خواهند داد؟ برای آشنایی بیشتر باید مصاحبه «امیرمحمدزاده لاجوردی» با مهر در اواخر سال 1400 را مرور کنیم. وی که در آن زمان از اعضای هیئت مدیره ارتباطات زیرساخت بود، به راه اندازی اپراتورهای خدمات امنیتی اشاره کرد و گفت:

«این اپراتورها همان بخش خصوصی هستند که به طور سیستماتیک خدمات امنیتی را برای رفع نیازهای مردم ارائه می کنند. این اپراتورها می توانند خدمات امنیتی را در مقیاس ملی ارائه دهند. به طور گسترده‌تر، یک ارائه‌دهنده خدمات امنیتی می‌تواند در طول یک حادثه سایبری خدماتی را به سازمان‌ها ارائه کند و از حوادث امنیتی جلوگیری یا ردیابی کند.»

ایران در سال های اخیر وضعیت امنیت سایبری چندان مطلوبی نداشته است. بر اساس گزارش 2022 Surfshark، ایران در بین 117 کشور جهان با 20 رتبه افت از نظر امنیت الکترونیک در رتبه 113 قرار دارد. این گزارش هر دو پارامتر امنیت سایبری و مقررات حفاظت از داده ها را بررسی می کند و ایران از نظر امنیت سایبری در رتبه 110 قرار دارد.

علاوه بر این، در یک سال و نیم اخیر شاهد حملات سایبری متعددی علیه زیرساخت های کشور بوده ایم. اواخر اسفندماه «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که در ماه‌های اخیر بدترین حملات سایبری را علیه ایران تجربه کرده‌ایم.