«فیل شیلرمعاون سابق بازاریابی جهانی اپل، در یک پرونده ضد انحصار به دادگاه گفت که هیچ اطمینانی از سودآوری وجود ندارد. اپ استور وجود ندارد. دستیار تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز در این پرونده توضیح می دهد که غول آیفون هنگام راه اندازی اپ استور، بازگشت سرمایه را در نظر نگرفته است.

نبرد حقوقی بین اپل و اپیک گیمز در ایالات متحده زمانی پایان یافت که دادگاه عالی از رسیدگی به این پرونده خودداری کرد. با این حال، این موضوع احتمالاً در پرونده ضد انحصار وزارت دادگستری علیه اپل مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما اکنون پرونده مشابهی در استرالیا در حال پیگیری است که بار دیگر اپل را متهم به سوء استفاده از قدرت خود در فروش اپلیکیشن های آیفون برای سودجویی می کند.

توضیح شیلر در مورد سودآوری اپ استور

«فیل شیلر» مدیر بازاریابی سابق این شرکت نیز در این پرونده شواهدی ارائه کرد. او می گوید که انگیزه غول فناوری کسب سود نیست و نمی داند اپ استور چقدر درآمد دارد. در واقع، شیلر ادعا می‌کند که حتی نمی‌داند اپ استور برای اپل سودآور است یا نه، حتی اگر «باور» باشد.

در طول این فرآیند، نماینده اپیک گیمز از شیلر پرسید:

“آیا به قاضی می گویید که نمی دانید اپ استور سودآور است یا نه؟”

شیلر که از زمان آغاز به کار اپ استور را بر عهده داشته است، پاسخ داد:

من معتقدم اپ استور سودآور است. من فقط می گویم که “سود” به عنوان یک معیار مالی خاص گزارشی نیست که ما دریافت کنیم و وقت صرف کنیم. ما عملکرد خود را به عنوان یک تیم اینگونه ارزیابی نمی کنیم. “حساب‌ها، حساب‌ها و اشتراک‌ها معیارهایی هستند که تیم ما به دقت بررسی و مدیریت می‌کند.”

سپس بار دیگر از او پرسیدند:

“آیا به قاضی می گویید که بدون انجام هیچ تحقیقی تصمیم گرفتید که با گرفتن پورسانت 30 درصدی چه جریان درآمدی ایجاد می شود؟”

شیلر در پاسخ به این سوال به سادگی گفت: «دقیقاً».

بعداً در جلسه، شیلر همچنین در مورد این واقعیت که سوابق کتبی بسیار کمی از تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران ارشد وجود دارد، سؤال شد که نشان می دهد شرکت چیزی را پنهان می کند. او در پاسخ توضیح داد که تصمیم برای یادداشت برداری در جلسات توسط استیو جابز در سال 1997 گرفته شد و اپل هنوز هیچ صورتجلسه‌ای را بین مدیران ارشد خود نگه نمی‌دارد. جابز معتقد بود که مدیران باید آنقدر باهوش باشند که همه چیزهای مهم را به خاطر بسپارند.