براساس گزارش بلومبرگ، ارزش xAI (استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک) ممکن است با نزدیک‌شدن به پایان دوره‌ی جذب سرمایه‌ به ۱۸ میلیارد دلار برسد. ایلان ماسک قصد دارد با سرمایه‌گذاری در استارتاپ xAI در زمین رقبای تازه‌کاری مانند آنتروپیک و OpenAI بازی کند. xAI به رقابت با غول‌های فناوری مانند متا و گوگل و مایکروسافت نیز فکر می‌کند.

ماسک ممکن است اتمام دوره‌ی جذب سرمایه‌ی استارتاپ xAI را تا پایان این هفته تأیید کند. هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نشده است. ارزش‌گذاری پیش از جذب سرمایه‌ی استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک حدود ۱۵ میلیارد دلار بود؛ اما اکنون به‌دلیل علاقه‌ی شدید سرمایه‌گذاران به ۱۸ میلیارد دلار نزدیک شده است.

Sequoia Capital،‌ یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سیلیکون‌ ولی، تاکنون از بسیاری از پروژه‌های ایلان ماسک حمایت کرده است. این پروژه‌ها شامل بورینگ کمپانی، شرکت فعال درزمینه‌ی ساخت تونل و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس بود. Sequoia Capital برای کمک به ایلان ماسک به‌منظور خرید توییتر تلاش‌های زیادی کرد.

سرمایه‌گذاران براساس سابقه‌ی ایلان ماسک در تسلا و اسپیس‌ایکس و پلتفرم اجتماعی ایکس (توییتر سابق) سرمایه‌گذاری می‌کنند. شبکه‌ی اجتماعی ایکس منبع مناسبی برای بهره‌گیری از داده‌ها به‌منظور آموزش مدل‌های زبانی بزرگ به‌شمار می‌آید که لازمه‌ی محصولاتی همچون چت‌بات گراک (Grok) هستند.

سرمایه‌گذاری در xAI باعث پیشرفت چت‌بات گراک خواهد شد و حتی ممکن است آن را در رده‌ی رهبران هوش مصنوعی مانند چت‌بات هوش مصنوعی Claude استارتاپ آنتروپیک، Llama متا، جمنای گوگل و ChatGPT شرکت OpenAI قرار دهد.

ماسک حدود یک سال پیش هدف استارتاپ xAI را درک ماهیت واقعی جهان اعلام کرد و گفت که می‌خواهد با ChatGPT استارتاپ OpenAI و DeepMind گوگل رقابت کند. او در‌واقع یکی‌ از حامیان و بنیانگ‌ذاران OpenAI بود؛ اما این شرکت را ترک کرد و اکنون با سم‌ آلتمن، مدیرعامل استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI، مخالفت می‌کند.

ماسک تا جایی پیش‌ رفت که از آلتمن و OpenAI شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت قرار بود هوش مصنوعی انسان‌گونه برای سودرساندن به بشر توسعه دهد؛ اما اکنون به استارتاپی سودمحور تبدیل شده است.