نسل بعدی پردازنده های دسکتاپ Arrow Lake-S “Core Ultra 200” اینتل در مدل های 24 و 20 هسته ای مشاهده شده است. البته احتمالا این پردازنده ها از فناوری مشابهی پشتیبانی نخواهند کرد.

طبق اطلاعات یک منبع آگاه به نام torn_US در شبکه اجتماعی X احتمالا پردازنده Core Ultra 200 در دو نسخه 20 و 24 هسته ای عرضه خواهد شد. این پردازنده های Intel Arrow Lake-S تغییر بزرگی را برای پلتفرم دسکتاپ رقم خواهند زد. در واقع، کاربران تراشه ای با معماری کاملاً جدید از هر نظر و پلتفرم جدیدی بر اساس سوکت LGA 1851 دریافت خواهند کرد. پردازنده‌های Arrow Lake-S از هسته‌های پرقدرت Lion Cove و هسته‌های کم مصرف Skymont تشکیل شده‌اند.

این پردازنده‌ها در آخرین گزارش درایور اینتل به‌عنوان Arrow Lake Client Platform نام‌گذاری شده‌اند و در BIOS MTLSFWI1.R00.3473.D80.2311222130 به تاریخ 22/11/2023 دو پردازنده دسکتاپ Arrow Lake-S از نسل جدید اینتل پیاده‌سازی شده‌اند. به نام Core Ultra 200، شامل یک مدل 24 هسته ای است که باید از همان پیکربندی 8 هسته پرقدرت و 16 هسته کم مصرف استفاده کند و دارای سرعت کلاک 3.00 گیگاهرتز باشد. مدل دوم دارای مشخصات 20 هسته ای است که از پیکربندی 8 هسته پرقدرت و 12 هسته کم مصرف استفاده می کند و فرکانس 2.30 گیگاهرتز دارد.

ویژگی های پردازنده های نسل بعدی Arrow Lake-S اینتل

پیکربندی این دو پردازنده شبیه به Core i9-14900K و Core i7-14700K به نظر می رسد، اما تفاوت اصلی این است که در این پردازنده های Core Ultra 200 از پشتیبانی SMT / HT خبری نیست. اخیراً مشخص شد که حذف SMT / HT از پردازنده های اینتل به استفاده موثرتر از هسته های کم مصرف کمک می کند. در این هسته ها، آنها نقش HT را برای برنامه های چند رشته ای بر عهده می گیرند و عملکرد سریع تری را به روشی بهینه تر ارائه می دهند.

با این حال، اینتل هنوز در بهینه سازی هسته های کم مصرف خود در برنامه ها و بازی های خاص مشکل دارد. اینتل سعی کرد استفاده از هسته کم مصرف خود را با APO (Application Performance Optimization) بهبود بخشد، اما این مکانیسم تنها از لیست کوچکی از بازی ها پشتیبانی می کند و همچنین به آخرین مدل های پردازنده محدود می شود.

علاوه بر فرآیندهای محاسباتی، پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S نسل بعدی دارای یک iGPU سطح GT1 بر اساس معماری Arc Xe-LPG Alchemist خواهند بود.

همچنین این دو پردازنده به احتمال زیاد اولین خانواده دسکتاپ اینتل با NPU خواهند بود. AMD قبلاً اینتل را شکست داده و یک واحد پردازش عصبی اختصاصی را در هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ ارائه کرده است. خانواده Core Ultra 200 اینتل شامل تراشه های Lunar Lake نیز می شود، اما این تراشه ها فقط برای لپ تاپ ها استفاده می شوند.

اینتل احتمالاً در Computex 2024 اطلاعات بیشتری در مورد پردازنده های 24 هسته ای و 20 هسته ای Core Ultra 200 ارائه خواهد کرد.