شرکت شاتل و دانشگاه امیرکبیر تفاهم نامه ای به ارزش 12 میلیارد تومان برای همکاری در حوزه هوش مصنوعی امضا کردند. فرصت های آموزشی برای اساتید دانشگاه، کارآموزی دانشجویان و حمایت از پایان نامه از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

به گزارش دیجیاتو، «محمدحسن شانه‌سازه» رئیس هیئت مدیره گروه شاتل در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: قرارداد ما با دانشگاه امیرکبیر در مدت 3 سال 120 میلیارد ریال است. البته این حداقل مبلغی است که ما در این حوزه سرمایه گذاری می کنیم و ارزش فعالیت هایی که انجام می شود بیش از اینهاست».

وی همچنین گفت: آمریکا شرایط سختی را برای صادرات تجهیزات هوش مصنوعی حتی به اروپا فراهم کرده است. «بسیاری از کشورهای جهان در تلاش برای تسلط بر این حوزه هستند.

شانه ساز زاده ادامه داد: یکی از اهداف مهم ما ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برای شناسایی نیازهای بازار است. هدف دوم ما جلوگیری از خروج نخبگان از کشور است. متأسفانه این سرمایه های بزرگ کشور مدت کوتاهی پس از پایان تحصیل و در حالی که زمان عرضه محصولاتشان فرا رسیده، کشور را ترک می کنند. امیدواریم بتوانیم افراد مستعد را برای ارائه خدمات خوب به مجموعه خود جذب کنیم.»

رئیس هیئت مدیره شاتل درباره کاربردهای هوش مصنوعی در این شرکت توضیح داد: 1300 نفر در مراکز تماس ما کار می کنند. زمانی که اتفاق خاصی می افتد، چند صد تماس در بهمن دریافت می شود و در این شرایط تنها راه پاسخگویی به این تماس ها استفاده از هوش مصنوعی است.

تأسیس پژوهشکده هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر

«محمد جواد عامری» معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر نیز در این مراسم گفت: دانشگاه امیرکبیر در نظر دارد در این زمینه با بسیاری از وزارتخانه ها همکاری خوبی داشته باشد. وزارت دفاع دانشگاه امیر کبیر را قطب اطلاعاتی کشور اعلام کرد. ما پروژه های بسیار خوبی با معادن، ذوب آهن، فولاد مبارکه انجام می دهیم.»

عامری درباره تفاهم نامه امضا شده گفت: شرکت ها باید از طریق دانشگاه ها به عنوان شاتل به نیازهای صنعتی پاسخ دهند. هدف ما ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشترک هوش مصنوعی در دانشگاه و ایجاد فرصت های آموزشی برای اساتید است.»

وی افزود: دوره های کارورزی، کارورزی، مقطع دکتری و کارشناسی ارشد و پشتیبانی پایان نامه به دانشجویان ارائه می شود. دانشگاه امیرکبیر عزم جدی برای ایجاد چنین ارتباطی با سایر صنایع دارد.

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی دانشگاه توسعه پیوند با صنعت است. کارهای زیادی در این راستا در حال انجام است. تمرکزی که امروزه مورد بحث قرار می گیرد، هوش مصنوعی است که در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.”

رئیس دانشگاه امیرکبیر همچنین از در دست تهیه سند جامع هوش مصنوعی برای شناسایی نیازهای کشور در این زمینه خبر داد.