اپل یک استارت آپ مستقر در پاریس Datakalab را با هدف تمرکز بیشتر بر هوش مصنوعی و ارائه ابزارهای مبتنی بر این فناوری به دستگاه های آینده خود خریداری کرده است. Datakalab در الگوریتم فشرده سازی و سیستم های هوش مصنوعی تخصص دارد. خرید این استارت آپ در 17 دسامبر 2023 (26 دسامبر 1402) بی سر و صدا نهایی شد.

این اقدام اپل بخشی از استراتژی گسترده تر این شرکت برای ارائه ویژگی های پیشرفته هوش مصنوعی به دستگاه های خود است. ویژگی هایی که انتظار می رود با iOS 18 و سری iPhone 16 معرفی شوند.

در سال 2016 خاویر فیشر و لوکاس فیشر آنها Datakalab را تأسیس کردند و با تمرکز بر الگوریتم‌های یادگیری عمیق که بدون تکیه بر سیستم‌های محاسبات ابری کار می‌کنند، پیشرفت‌های چشمگیری در هوش مصنوعی دارند.

رویکرد استارت آپ Datakalab در راستای تعهد اپل به حفاظت از حریم خصوصی کاربران و حفظ امنیت داده ها و عملکرد قابل اعتماد است. زیرا پردازش اطلاعات به صورت محلی خطر نقض داده ها را به حداقل می رساند و زمان پردازش را کوتاه می کند.

مارک گارمن، یکی از خبرنگاران بلومبرگ اخیرا گزارش داد که مدل زبان بزرگ اپل به طور کامل روی دستگاه اجرا می شود. گفته می شود هوش مصنوعی اپل در برخی موارد در مقایسه با رقبای خود که از پردازش مبتنی بر ابر استفاده می کنند، قدرت کمتری خواهد داشت.

استراتژی جدید هوش مصنوعی اپل در کنار پیش نمایشی از سیستم عامل های جدید این شرکت در WWDC در اوایل ژوئن رونمایی خواهد شد. زومیت این رویداد را به طور کامل پوشش خواهد داد.