هوش مصنوعی است شاید سریعترین فناوری در حال رشد بشر تا به حال توسعه یافته باشد. یک سال پیش معمولاً نمی‌شنوید که هوش مصنوعی در مکالمه‌های معمولی مطرح شود، اما امروز به نظر می‌رسد که دائماً در مورد اینکه چگونه ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و DALL-E بر آینده کار، انتشار اطلاعات و موارد دیگر تأثیر می‌گذارند، صحبت می‌شود. یک سوال اصلی که تاکنون تقریباً کاملاً ناشناخته مانده است این است که این آینده تحت سلطه هوش مصنوعی چگونه بر ذهن افراد تأثیر می گذارد.

برخی تحقیقات در مورد اینکه چگونه استفاده از هوش مصنوعی در کار آنها بر روان افراد تأثیر می گذارد وجود دارد، اما هنوز درک نشده است که چگونه زندگی ساده در میان این همه محتوا و سیستم های تولید شده توسط هوش مصنوعی بر حس مردم از جهان تأثیر می گذارد. هوش مصنوعی چگونه افراد و جامعه را در آینده نزدیک تغییر خواهد داد؟

هوش مصنوعی به وضوح تولید اطلاعات نادرست را تسهیل می کند، از تصاویر جعلی گرفته تا اخبار جعلی عمیق و اخبار جعلی. این بر حس اعتماد افراد در حین حرکت در رسانه های اجتماعی تأثیر می گذارد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کسی اجازه دهد تا هویت عزیزان شما را جعل کند و توانایی عمومی افراد را برای اعتماد به چیزی که زمانی بی‌تردید بود تضعیف کند. همچنین می تواند بر نحوه تفکر آنها در مورد هویت تأثیر بگذارد.

اگر افراد تصاویر یا ویدیوهایی از شما در حال انجام کارهایی که هرگز انجام نداده اید بسازند، هویت شما نیز می تواند توسط دیپ فیک تهدید شود. در ایالات متحده، مردم اغلب با مشاغل خود شناسایی می شوند و به زودی ممکن است تهدید شوند. آیا هوش مصنوعی در زمانی که این یک مشکل بزرگ است، مردم را بیشتر به فناوری وابسته و منحرف می‌کند؟ روش‌های بی‌شماری وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند نحوه کار مردم را در جهان تغییر دهد. اما محققان تنها در حال حاضر شروع به دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای وجود اشباع از هوش مصنوعی کرده اند.

لری روزن، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه ایالتی کال، دومینگوئز هیلز، می گوید نگران است که هوش مصنوعی مردم را بیشتر به فناوری وابسته کند. او می‌گوید که مردم دوست دارند برای جلوگیری از استرس همه چیز را تا حد امکان ساده و آسان نگه دارند، بنابراین افراد ممکن است شروع به خودکارسازی هر جنبه از زندگی خود کنند.

همانطور که می‌توانید از Google Maps برای رسیدن به جایی استفاده کنید و ندانید که چگونه به آنجا برسید، هوش مصنوعی می‌تواند باعث شود افراد از یادگیری چیزهایی که در غیر این صورت باید یاد می‌گرفتند دست بکشند. با این حال، از قضا روزن فکر می کند که ممکن است بیشتر ▼ استرس زیرا افراد غرق در هوش مصنوعی هستند و دائماً دنده را عوض می کنند و چیزی را کاملاً واضح نمی بینند.

من نگران این واقعیت هستم که ما کورکورانه به GPS اعتماد داریم. ما آن را زیر سوال نمی بریم. آیا قرار است کورکورانه به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟ همانطور که هست، ما غرق شدیم. ما آنقدر غرق شده ایم که نمی توانیم خودمان را مجبور به انجام یک کار ساده و انجام آن کنیم. تنها زمانی که ما با این چیز ناشناخته در دنیای خود مواجه می شویم، اضطراب افزایش می یابد.

مایکل گرازیانو، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه پرینستون، می‌گوید فکر می‌کند هوش مصنوعی می‌تواند یک «دنیای پسا حقیقت» ایجاد کند. او می‌گوید این احتمالاً متقاعد کردن مردم به روایت‌های نادرست را آسان‌تر می‌کند، که از بسیاری جهات مخرب خواهد بود.