ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نسبت‌به خطرات هوش مصنوعی هشدار داده است. سخنان هشدارآمیز سوناک در حالی مطرح می‌شوند که به‌زودی بریتانیا اجلاسی بزرگ با محوریت هوش مصنوعی و قانونمندکردن این فناوری برگزار می‌کند.

بر اساس گزارش CNBC، سوناک دگرگونی ناشی از هوش مصنوعی را با انقلاب صنعتی، اختراع برق و تولد اینترنت مقایسه کرده است. او همچنین گفت که هوش مصنوعی در کنار تمامی مزایایش، یک‌سری خطرات به دنبال دارد.

به گفته‌ی ریشی سوناک، هوش مصنوعی ساخت سلاح شیمیایی و بیولوژیکی را ساده‌تر می‌کند و ممکن است باعث جلب توجه جنایت‌کاران شود. او اضافه کرد: «در سناریوی به‌شدت غیرمحتمل و بدبینانه، حتی این خطر وجود دارد که روی‌کارآمدن ابرهوش مصنوعی باعث شود انسان کنترل هوش مصنوعی را به‌طور کامل از دست بدهد.»

دولت بریتانیا می‌خواهد هفته‌ی آینده اجلاس ایمنی هوش مصنوعی را برگزار کند. این رویداد، کشورها و شرکت‌های مختلف را گردهم می‌آورد تا درباره‌ی خطرات هوش مصنوعی صحبت کنند.

بر اساس گفته‌ی ریشی سوناک، بریتانیا در آینده‌ای نه‌چندان دور اولین مؤسسه‌ی ایمنی هوش مصنوعی دنیا را بنیان‌گذاری می‌کند تا با آزمودن انواع جدید هوش مصنوعی، خطرات این فناوری را بهتر بشناسد.

در حال حاضر ایالات متحده و چین به‌عنوان دو قدرت اصلی هوش مصنوعی شناخته می‌شوند و میزبان شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه هستند. بریتانیا نیز چند شرکت هوش مصنوعی بزرگ دارد، ازجمله دیپ‌مایند که تحت مالکیت گوگل است. این کشور پس از آمریکا و چین در رتبه‌ی سوم قدرت‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. سوناک می‌گوید نمایندگان آمریکا و چین به اجلاس هفته‌ی آینده دعوت شده‌اند.