پس از سالها انتظار و نظر هزاران نفر، Apple Vision Pro دیروز اولین کار خود را انجام داد و نوید غوطه ور شدن در برنامه ها، بازی ها، فیلم ها و محل کار را داد. با بیش از 20 دوربین، سنسور و میکروفون، دو تراشه پردازشی و حتی یک باتری خارجی که در جیب خود حمل می‌کنید، مملو از فناوری روز جهانی است، اما عنصری را که به نظر می‌رسد در حال حاضر در همه جا وجود دارد، از دست داده است: هوش مصنوعی مولد.

از زمان راه‌اندازی ChatGPT OpenAI در پاییز گذشته، هوش مصنوعی مولد، که متن و تصاویر را از طریق اعلان‌های ساده ایجاد می‌کند، جرقه‌ای برای تنظیم مقررات و ترس از یک تهدید وجودی برای بشریت برانگیخته است و همچنان به ایفای نقش در اعتصابات اتحادیه نویسندگان هالیوود ادامه می‌دهد. . این امر همچنین شرکت های بزرگ فناوری را بر آن داشته است که اجرای هوش مصنوعی را تسریع کنند، اما نه در اپل. دیروز، اپل ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرد که توسط سخت‌افزار Neural Engine ارائه می‌شوند – مانند غربالگری تماس، که چند کلمه اول یک پست صوتی زنده را رونویسی می‌کند تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا تماس بگیرید یا خیر – اما در طول دو ساعت هیچ اشاره‌ای به هوش مصنوعی مولد نشد. سخنرانی اصلی کنفرانس جهانی توسعه دهندگان. تنها چیزی که نزدیک شد یک به روز رسانی ویژگی در iOS 17 بود که کلمه بعدی را پیشنهاد می کرد که ممکن است بخواهید هنگام تایپ روی صفحه کلید آیفون استفاده کنید.

گمانه زنی ها در مورد آینده اپل با مدل های مولد قبل از WWDC بوده است، به خصوص در هفته های اخیر پس از انتشار یک سری آگهی های شغلی مرتبط با هوش مصنوعی و مجموعه ای از اعلامیه های برخی از بزرگترین رقبای اپل.

فقدان اخبار هوش مصنوعی مولد در WWDC حدود یک ماه پس از اینکه گوگل هوش مصنوعی Bard محاوره‌ای را به محصولات Search و Workspace اضافه کرد، از جمله ادغام با تولیدکننده تصویر Adobe Firefly، و دو هفته پس از اینکه مایکروسافت ChatGPT و GPT-4 OpenAI را به فضای ابری Bing و Azure اضافه کرد، رخ می‌دهد. به ترتیب ارائه می شود.

مت ترک، سرمایه‌گذار در FirstMark Capital، شرکتی که در تعدادی از استارت‌آپ‌ها با استفاده از هوش مصنوعی مولد در محصولاتشان سرمایه‌گذاری می‌کند، فقدان صحبت‌های هوش مصنوعی مولد را یک انتخاب بازاریابی هوشمندانه از سوی اپل خواند. چندین ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام شد، اما عدم اشاره به هوش مصنوعی مولد، Vision Pro را بیشتر مورد توجه قرار داد. او در پیامی مستقیم گفت: «واقعیت این است که اپل در زمینه هوش مصنوعی مولد کمی از دیگران مانند مایکروسافت و گوگل عقب تر است، بنابراین هوشمندانه انتخاب کرده است که خود را به عنوان پیشرو در رقابت هوش مصنوعی خود به جای تلاش برای عقب نشینی، قرار دهد.

اپل می‌تواند از هوش مصنوعی مولد به روش‌های تأثیرگذار استفاده کند، مانند دادن حس مکالمه‌ای بیشتر به دستیار صوتی سیری یا کمک به Apple Pages برای رقابت با پیشنهادات خودکار Google Docs و Microsoft Word. هوش مصنوعی که تصاویر تولید می کند نیز می تواند سرعت ایجاد متاورژن را افزایش دهد.