طبق گزارش های غیر رسمی، اپل تصمیم گرفته است از خدمات OpenAI برای ارائه ویژگی ها و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی به محصولات خود استفاده کند و به توافق اولیه با این شرکت رسیده است. دستیابی به چنین توافقی می تواند احتمال بالای چت بات ChatGPT و ویژگی های مرتبط در iOS 18 را افزایش دهد.

آیا اپل از توسعه هوش مصنوعی داخلی دست می کشد؟

بر کسی پوشیده نیست که اپل تمام تلاش خود را می کند تا ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی را به محصولات و خدمات خود اضافه کند و در نتیجه کمی از رقبای خود عقب است. با این حال، به نظر می رسد تمرکز اپل بر حفاظت از حریم خصوصی کاربران و امنیت هوش مصنوعی خود باشد. در نتیجه ترجیح می‌دهد از مدل‌هایی استفاده کند که روی سخت‌افزار دستگاه اجرا شوند. در گذشته گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه اپل در حال مذاکره با مایکروسافت و گوگل برای کمک گرفتن از مدل های زبان گسترده این شرکت ها در آیفون بوده است.

حال طبق گزارش غیر رسمی که به تازگی منتشر شده است، بالاخره اپل با OpenAI به توافق رسیده است. اما جزئیات این توافق هنوز مشخص نیست. انتظار می رود اپل از فناوری های مورد استفاده برای توسعه ChatGPT در محصولات فعلی خود مانند دستیار صوتی Siri استفاده کند یا حتی سعی کند خدمات جدیدتری در این زمینه ارائه دهد. ناگفته نماند که جان جیاناندریا، مدیر ارشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اپل، قبلاً اعلام کرده بود که علاقه‌ای به استفاده از مدل‌های شرکت‌های دیگر ندارد و ترجیح می‌دهد این شرکت به توسعه هوش مصنوعی خود ادامه دهد. او همچنین استفاده از ربات چت مبتنی بر سرور را بی معنی می داند. اما شاید نظرش به مرور زمان تغییر کرد یا از سوی مدیران دیگر تحت فشار قرار گرفت.

از سوی دیگر، توافق با OpenAI گزینه های دیگر را حذف نمی کند و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد امضای قراردادهای جدیدی با سایر رقبا باشیم. گفته می شود اپل در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک اپ استور هوش مصنوعی است و محصولات و خدمات OpenAI تنها بخشی از آن اپ استور خواهند بود. البته در صورت رسیدن چنین توافقی به مرحله اجرایی، احتمال ظهور مدل زبان توسعه یافته توسط اپل کاهش می یابد و این شرکت به استفاده از فناوری های سایر شرکت ها روی خواهد آورد. انتظار می رود جزئیات رسمی بیشتری توسط اپل در کنفرانس توسعه دهندگان (WWDC) ارائه شود.