از سال گذشته که ChatGPT عمومی شد، چت بات انقلابی در دنیای فناوری ایجاد کرد. تعداد کاربران مهم ترین محصول OpenAI خیلی زود به میلیون ها نفر رسید و این رشد به همین منوال ادامه یافت. اما اکنون گزارشی جدید نشان می دهد که تعداد کاربران این سرویس برای اولین بار شروع به کاهش کرده است.

واشنگتن پست در گزارشی بر اساس داده های سرویس Silimarweb اعلام کرد که تعداد کاربران موبایل و دسکتاپ ChatGPT در ماه ژوئن حدود 10 درصد تخفیف پیدا شد دانلود این برنامه آیفون نیز کاهش یافته است. در حالی که دقیقاً نمی دانیم چه چیزی باعث کاهش کاربران این سرویس شده است، برخی از کارشناسان نظریه های خاص خود را دارند.

این گزارش نشان می دهد که ترافیک چت ربات وب OpenAI از نوامبر سال گذشته یک انفجار شگفت انگیز را تجربه کرده است و نرخ تعامل به طور پیوسته در حال افزایش است. اما نرخ رشد این سرویس در اسفند ماه کاهش یافت و در اردیبهشت به رکود اقتصادی اعلام وصول. اکنون حتی نرخ تعامل در هر بازدید در وب سایت ChatGPT کاهش یافته است. به عبارت دیگر کاربرانی که از این وب سایت بازدید می کنند زمان کمتری را صرف آن می کنند.

دلایل کاهش کاربران ChatGPT چیست؟

Similarweb، شرکتی که آمار وب را تجزیه و تحلیل می کند، ادعا می کند که کاهش کاربران ChatGPT می تواند به این معنی باشد. حباب اصلی بازار چت ربات های هوش مصنوعی از بین رفته است. واشنگتن پست می گوید این امکان وجود دارد که با شروع فصل تابستان، دانش آموزانی که از این سرویس برای انجام تکالیف خود استفاده می کردند، کار را متوقف کرده باشند.

از طرفی در ماه های اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ کارمندان خود را از صحبت با این چت بات ها منع کرده اند و این موضوع حتی ممکن است شرکت های کوچکتر را بترساند و کارمندان آنها را از تعامل با ChatGPT منع کند.

اما برخی از کارشناسان معتقدند محدودیت های ChatGPT کاربران را به نمونه های منبع باز و آزادتر این ابزارها از بین رفته اند و دیگران نمی خواهند از این چت بات استفاده کنند. OpenAI هنوز به این گزارش پاسخ نداده است.