آیفون ۱۵ پرو مکس یکی از مدل‌های متمایز گوشی‌های اپل در سال جاری است و شاید دلیل اصلی این امر، لنز پریسکوپی با قابلیت زوم اپتیکال ۵ برابری باشد؛ چراکه همتای آیفون ۱۴ آن فقط امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری را ارائه می‌داد. ازطرفی رقیب اصلی پرچم‌دار اپل یعنی گلکسی S23 اولترا زوم اپتیکال ۱۰ برابری را هم دراختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما چرا چنین قابلیتی روی آیفون نیست؟

اپل برای توجیه عدم ارائه‌ی قابلیت زوم اپتیکال ۱۰ برابری در آیفون ۱۵ پرو مکس، سه دلیل ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها ضعیف، دیگری متقاعدکننده و مورد دیگر استدلالی جالب است.

اپل توضیحات خود درمورد دوربین زوم آیفون ۱۵ پرو مکس را به وب‌سایت فرانسوی Numerama و طی مصاحبه‌ با جان مک کورمک، معاون مهندسی نرم‌افزار عکس و ماکسیم ورون، مدیر ارشد بازاریابی آیفون ارائه کرد.

۱. مردم به‌ندرت از زوم ۱۰ برابری استفاده می‌کنند

ضعیف‌ترین استدلال اپل برای عدم وجود زوم اپتیکال ۱۰ برابری در آیفون ۱۵ پرو مکس، این است که مردم چندان از این قابلیت استفاده نمی‌کنند.

واضح است اپل در این مورد کاملاً حق دارد. زوم ۱۰ برابری در دوربین‌ DSLR، لنز ۱۲۰ میلی‌متری است و این چیزی نیست که اکثر عکاسان از آن استفاده کنند. این شرکت همچنین درمورد لنزهای ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متری درست می‌گوید زیرا محبوب‌ترین لنز‌های زوم DSLR هستند و ۹۵ درصد مواقع به دوربین‌ها متصل می‌مانند.

البته این گفته به‌خودی خود چندان دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم ارائه قابلیت زوم ۱۰ برابری در آیفون نیست. مسئله‌ی دیگر درمورد لنزهای دوربین گوشی، عمق میدان کم است. هرچه ابعاد حسگر دوربین گوشی‌ها کوچک‌تر باشد، برای ایجاد جلوه‌ی بوکه به لنز بزرگ‌تر نیاز دارید و این جلوه برای ثبت عکس‌های پرتره مهم است.

۲. تثبیت زوم اپتیکال ۱۰ برابری سخت است