اپل در سپتامبر 2019 از آیفون 11 رونمایی کرد و تا چند سال پس از آن یعنی تا همین امروز به ‌عنوان یک گزینه ارزان‌قیمت در دسترس است. آیفون 11 جانشین آیفون XR شد و مشخصات خوب آن دلیلی بود تا بسیاری طرفدار این گوشی هوشمند باقی بمانند. همچنین از آنجایی ‌که مدل‌های بالای گوشی آیفون رجیستری نمی‌شود، سری‌هایی چون آیفون 11 پرطرفدار هستند. در ادامه به مشخصات این گوشی و اینکه چرا هنوز ارزش خرید دارد خواهیم پرداخت.

مشخصات آیفون 11 که به آن ارزش خرید می‌بخشد

زمان زیادی از عرضه این گوشی نمی‌گذرد و طبیعی به نظر می‌رسد که هنوز هم دارای ویژگی‌هایی باشد که بسیاری را به خرید آن ترغیب کند. مشخصات آیفون 11 در بخش‌های مختلف از طراحی تا عملکرد عبارت‌اند از:

صفحه ‌نمایش

این گوشی دارای یک صفحه‌ نمایش ال سی دی 6.1 اینچی است که اپل آن را “نمایشگر مایع رتینا ” می‌نامد. دارای وضوح تصویر 1792 در 828، نسبت کنتراست 1400:1 و حداکثر روشنایی 625 نیت است. همچنین پشتیبانی از True Tone برای تنظیم تعادل رنگ سفید با نور محیط و پشتیبانی از طیف رنگی گسترده از دیگر مشخصات نمایشگر این گوشی به شمار می‌رود.

طراحی و نمای ظاهری

از نظر طراحی، آیفون 11 دارای بدنه‌ای شیشه‌ای است که در شش رنگ مختلف ارائه می‌شود:

  • سفید
  • مشکی
  • زرد
  • قرمز
  • بنفش
  • سبز

شاید آیفون 11 نسبت به آیفون XR چندان متفاوت به نظر نر‌سد، اما در زمان معرفی این گوشی کمپانی اپل اعلام کرد که از محکم‌ترین شیشه که تا به‌ حال در یک گوشی هوشمند تا آن زمان به ‌کار رفته، ساخته شده است و مقاومت بهتری در برابر آب (IP68) ارائه می‌دهد. در واقع افزایش دوام کلی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است.

دوربین

سیستم دوربین آیفون 11 آن را از XR متمایز می‌کند و اپل دوربین دو لنز جدیدی را معرفی کرد که نسبت به دوربین تک لنز قبلی بهبود یافته بود. این محصول دارای یک دوربین با زاویه دید عریض استاندارد و یک دوربین فوق عریض با میدان دید 120 درجه است. اپل می‌گوید دوربین فوق عریض چهار برابر بیشتر از لنزهای واید استاندارد گستردگی صحنه‌ها را ثبت می‌کند و آن را برای عکاسی از منظره، ساختمان و… ایده‌آل می‌سازد. هر دو دوربین با هم کار می‌کنند تا حالت عکاسی پرتره از افراد، حیوانات خانگی، اشیا و موارد دیگر بهتر باشد. همچنین از زوم اپتیکال 2 برابری و زوم دیجیتال تا 5 برابر پشتیبانی می‌کند.

اپل حالت شب جدید را در این گوشی قرار داده که برای استفاده از قابلیت‌های پردازش آیفون و حسگر دوربین عریض برای ثبت عکس‌های واضح، شفاف و روشن حتی در شرایط نوری بسیار کم طراحی شده است. همچنین دارای قابلیتSmart HDR  برای ثبت تصاویر طبیعی‌تر با جزئیات بیشتر و رنگ بهبود یافته است. در مجموع، آیفون 11 قابلیت‌های عکاسی بسیار بهبود یافته‌ای را نسبت به XR ارائه کرد و حتی پس از سال‌ها همچنان یک گوشی عکاسی توانمند است. در نهایت اینکه سیستم دوربین TrueDepth جلو با سنسور 12 مگاپیکسلی به‌روز شده تا عکس سلفی بهتری با آن بگیرید.

قابلیت فیلم‌برداری 4K

ضبط ویدیوی 4K  با دامنه دینامیکی گسترده و سرعت 24، 30 یا 60 فریم در ثانیه با این گوشی در دسترس شما قرار گرفته و هر دو دوربین آیفون 11 را می‌توان برای ضبط ویدیو استفاده کرد. حالت ویدیوی  QuickTake  هم به شما امکان می‌دهد دکمه شاتر را در برنامه دوربین نگه دارید تا به ‌طور خودکار ویدیو را با ردیابی سوژه ضبط کنید. همچنین برای اولین بار، پشتیبانی از ویدئوهای اسلو-مو با سرعت 120 فریم بر ثانیه به دوربین سلفی آن اضافه شد که به کاربران اجازه می‌دهد سلفی‌های اسلو-مو یا همان “slofies” بگیرند.

مشخصات سخت‌افزاری

در داخل آیفون 11، یک تراشه 7 نانومتری A13 Bionic وجود دارد که 20 درصد سریع‌تر از A12 است. شتاب‌دهنده‌های یادگیری ماشینی در A13 به CPU اجازه می‌دهد تا بیش از 1 تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد و همچنین تجزیه و تحلیل عکس و فیلم در زمان واقعی سریع‌تر از تراشه‌های قبلی است. طبق تست AnandTech، A13 در آیفون 11 و 11 پرو 50 تا 60 درصد عملکرد گرافیکی پایدارتری نسبت به آیفون XS و 20 درصد عملکرد پردازنده سریع‌تر ارائه می‌دهد. به عنوان یک تراشه قدیمی، نمی‌تواند با عملکرد تراشه‌های جدیدتر A14 و A15 اپل برابری کند، اما همچنان قدرتمند است.

آیفون 11 به 4 گیگابایت رم مجهز بوده که نسبت به رم 3 گیگابایتی آیفون XR بیشتر است. این گوشی در ظرفیت‌های 64 و 128 گیگابایتی در دسترس بوده و با کاهش قیمت آیفون 11 تولید نسخه اصلی 256 گیگابایتی آن متوقف شده است.

دوام باتری

 وقتی صحبت از عمر باتری به میان می‌آید، آیفون 11 یک ساعت بیشتر از آیفون XR دوام می‌آورد و تا 17 ساعت پخش ویدیو، تا 10 ساعت پخش ویدیوی آنلاین و 65 ساعت پخش صدا را پشتیبانی می‌کند. برای این گوشی شارژ سریع در دسترس است، اما آیفون 11 فقط با کابل USB-C به لایتنینگ عرضه می‌شود و بنابراین تجهیزات اضافی برای شارژ سریع را باید جداگانه خریداری کنید.

صدای این گوشی

این گوشی با ویژگی صوتی فضایی و Dolby Atmos ساخته شده و برای تجربه صوتی فراگیرتر و لذت‌بخش‌تر کاربر طراحی شده است. این صدای فراگیر هم برای پخش موزیک و هم مکالمه آیفون 11 را به محصولی قدرتمندتر نسبت به نسل‌های قبلی خود تبدیل می‌کند.

سیستم احراز هویت بیومتریک

آیفون 11 دارای یک بریدگی در بخش نمایشگر بوده که سیستم دوربین TrueDepth را در خود جای داده است و Face ID را فعال می‌کند. سیستم دوربین TrueDepth در این گوشی هوشمند با سخت‌افزار جدید بهبود یافته است. در این سیستم برای اسکن صورت، یک پروژکتور نقطه‌ای بیش از 30000 نقطه مادون قرمز نامرئی را روی صورت شما پخش می‌کند که سپس توسط یک سنسور مادون قرمز خوانده می‌شود. بعد پردازنده آن را به یک مدل ریاضی تبدیل می‌کند و با تصویر ضبط شده از شما مطابقت می‌دهد و گوشی باز شود.

آیا آیفون 11 هنوز ارزش خرید دارد؟

قطعاً آیفون 14 و 15 هوش از سر شما می‌برند؛ اما قیمت بالا و رجیستری نشدن از ارزش خرید آن‌ها می‌کاهد. در مقابل سری‌های قبل چون آیفون 11 ویژگی‌های خوبی دارند که ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد از جمله:

  • دوربین عقب با دو لنز قدرتمند لنزهای فوق عریض و واید
  • صفحه‌ نمایش 6.1 اینچی با وضوح مثال‌زدنی
  • برخورداری از حالت شب برای عکاسی
  • سیستم صدای فراگیر Dolby Atmos
  • ساخته شده از مواد بادوام و عرضه در رنگ‌بندی جذاب

سخن پایانی

گوشی آیفون 11 هنوز هم که هنوز است با گذشت حدود 4 سال از عرضه یک انتخاب خوب برای خرید خواهد بود. اگر شما هم قصد خرید این گوشی را دارید، پیشنهاد ما بازدید از سایت پیندو و خرید با بهترین قیمت است. همچنین در صورت داشتن این گوشی، می‌توانید لوازم جانبی مورد نیاز آن از محافظ لنز گرفته تا قاب را از پیندو خریداری کنید.