سرویس سفر اشتراکی اسنپ به نام «اسنپ لاین» یکی از جدیدترین سرویس‌هایی است که در اپلیکیشن اسنپ به کاربران ارائه می‌شود. با استفاده از اسنپ لاین شما می‌توانید یک سواری اشتراکی را در اختیار بگیرید و با چند مسافر دیگر هم‌مسیر شوید.

اسنپ لاین این امکان را فراهم می‌کند که شما و چند نفر دیگر هم‌زمان با یک وسیله نقلیه در یک مسیر از پیش تعیین‌شده هم‌سفر شوید. اسنپ بر اساس معیارهایی مانند میزان تقاضا و تراکم سفر در مناطق و محدوده‌های مشخص مسیرهایی را برای سرویس اسنپ لاین و ایستگاه‌های آن انتخاب کرده و کسانی که مایل به استفاده از سرویس سفر اشتراکی هستند می‌توانند مسیرها و ایستگاه‌ها را شناسایی کرده و متناسب با مبدأ و مقصد سفر خود برای استفاده از سرویس اسنپ لاین اقدام کنند.

این سرویس جدید شبیه به تاکسی‌های خطی است که مبدأ و مقصد مشخصی دارند و بنابراین، شرایط و نحوه ارائه خدمات به مسافران در اسنپ لاین با سرویس عادی اسنپ، که در آن وسیله نقلیه در اختیار مسافر است و مبدأ و مقصد را او تعیین می‌کند، تفاوت‌هایی دارد.

در این مطلب به این تفاوت‌ها و البته شرایط استفاده از سرویس اسنپ لاین اشاره کرده و ایستگاه‌ها و مسیرهای تعیین‌شده برای این سرویس را برایتان فهرست خواهیم کرد.

شرایط سرویس اسنپ لاین

اسنپ لاین یک سرویس «تاکسی خطی آنلاین» تعریف شده است که مسیرها و ایستگاه‌های مشخصی دارد و وسیله نقلیه در نظر گرفته‌شده برای این سرویس هم‌زمان چند مسافر را در مسیر تعیین‌شده جابه‌جا می‌کند.

سرویس اسنپ لاین در حال حاضر فقط در تهران فعال است. این سرویس هنوز تمام مناطق شهر تهران را پوشش نمی‌دهد، بلکه اسنپ مسیرهای پر تردد و نقاطی از شهر را که تراکم درخواست اسنپ در آن بیشتر است مشخص کرده و فعلاً فقط برای این نقاط مسیر تعیین کرده و سرویس سفر اشتراکی خود را ارائه می‌کند.

این سرویس در تمام روزهای هفته و در همه ساعات شبانه‌روز در دسترس نیست؛ اسنپ لاین در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی فعال نیست و خدماتی ارائه نمی‌دهد. همچنین، در هر ساعتی از شبانه‌روز هم نمی‌توانید برای استفاده از سرویس اشتراکی اسنپ درخواست دهید. اسنپ لاین روزها از ساعت ۶ تا ۱۱ صبح و در نوبت عصر هم بین ۱۶ عصر تا ساعت ۲۱ شب فعال و در دسترس است.

البته اسنپ اعلام کرده است که مسیرها و ایستگاه‌های سرویس سفر اشتراکی اسنپ لاین متناسب با افزایش استفاده و بالا رفتن میزان تقاضا به‌روزرسانی خواهد شد و افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین، انواع ماشین‌های سواری، تاکسی‌ها و ون‌ها با داشتن شرایط و ارائه مدارک لازم می‌توانند در سرویس اسنپ لاین فعالیت کنند.

مبدأ و مقصد در اسنپ لاین

شما برای استفاده از سرویس اسنپ لاین فقط در محدوده و مبدأ و مقصدی که اسنپ از پیش تعیین کرده است، حق انتخاب دارید و قرار نیست راننده فعال در سرویس اسنپ لاین در همان لوکیشنی که هستید دنبال شما بیاید، بلکه راننده وظیفه دارد در محدوده‌ای که اسنپ تعیین کرده حاضر باشد و شما هم با مراجعه به همان محل می‌توانید از سرویس اسنپ لاین استفاده کنید.

در خصوص مقصد نیز شرایط به همین نحو است. اگر در سرویس غیر اشتراکی اسنپ شما تعیین می‌کنید که در نقطه مشخصی پیاده شوید، در سرویس اسنپ لاین اسنپ از قبل مقصد را مشخص کرده و با رسیدن به همان محدوده سفر شما به پایان خواهد رسید و بنابراین، مثل تاکسی‌های سطح شهر راننده موظف نیست شما را به نقطه و لوکیشن مورد نظرتان برساند.

تفاوت دیگری که بین سرویس معمولی اسنپ و سرویس اسنپ لاین وجود دارد این است که شما می‌توانید برای استفاده از اسنپ لاین از چند روز قبل یک سفر را رزرو کنید. در واقع، هنگام درخواست سفر برای مسیر انتخابی شما، روزها و تاریخ‌های مختلفی به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید روز و زمان مدنظر خود را انتخاب کنید. مزیت وجود این قابلیت این است که دیگر نگران این موضوع نخواهید بود که در ساعت‌های پر ترافیک چطور می‌توانید تاکسی پیدا کنید؛ شما از قبل وسیله نقلیه را رزرو کرده‌اید و در ساعت تعیین‌شده می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای استفاده از اسنپ لاین نیاز به تهیه بلیت دارید. این تفاوت دیگری است که بین اسنپ معمولی و اسنپ لاین وجود دارد. در سفر اشتراکی اسنپ شما باید پس از مشخص کردن مسیر، تاریخ و زمان مبلغ سفرتان را به‌صورت آنلاین بپردازید تا بلیت برای شما صادر شده و سفرتان رزرو شود.

چطور از اسنپ لاین استفاده کنیم؟

برای این که بتوانید از سرویس سفر اشتراکی اسنپ استفاده کنید باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. نحوه درخواست سفر در اسنپ لاین کمی متفاوت با درخواست در سرویس معمولی است. برای این کار لازم است بعد از ورود به اپلیکیشن یا وب‌اپلیکیشن اسنپ، در همان صفحه اصلی گزینه «اسنپ لاین» را انتخاب کنید.

در مرحله اول روی نقشه مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید. با انتخاب مبدأ و مقصد، اسنپ مناسب‌ترین مسیر و نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به مبدأ و مقصدی که انتخاب کرده‌اید، همراه با هزینه سفر به شما نمایش می‌دهد.

در لیست نمایش داده‌شده مسیر، تاریخ و زمان سفر مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ادامه لازم است هزینه سفرتان را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید تا بلیت سفر برای شما صادر شود. فراموش نکنید که بدون پرداخت هزینه سفر برای شما رزرو نشده و بلیتی هم برایتان صادر نخواهد شد.

پس از پرداخت هزینه، اطلاعات سفری که خریداری کرده‌اید برای شما پیامک خواهد شد. حدود ۳۰ دقیقه پیش از زمان آغاز سفر راننده با شما تماس خواهد گرفت تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

در مورد سرویس اسنپ لاین دو نکته را حتما در نظر داشته باشید:

  • امکان لغو کردن بلیتی که خریده‌اید وجود ندارد؛ پس هنگام خرید به اطلاعات سفر کاملاً توجه کنید تا بلیت اشتباه نخرید.
  • حداقل ۱۰ دقیقه پیش از زمان شروع سفر در محدوده مبدأ حضور داشته باشید؛ چون راننده بعد از گذشت زمان مقرر برای حرکت موظف به منتظر ماندن نیست و در زمان تعیین‌شده حرکت خواهد کرد.

مسیرها و ایستگاه‌های اسنپ لاین

همان‌طور که پیش از این گفته شد، اسنپ لاین هنوز در تمام نقاط و محدوده‌های شهر تهران فعال نیست. در نوبت صبح یعنی از ساعت ۶ تا ۱۱ صبح اسنپ لاین در ۳۶ مسیر فعال است و در نوبت عصر (بین ۱۶ عصر تا ساعت ۲۱ شب) در ۲۰ مسیر از پیش تعیین‌شده، که در اپلیکیشن اسنپ نمایش داده می‌شود، فعالیت و خدمت‌رسانی می‌کند.

احتمالاً حالا که با جزئیات سرویس اسنپ لاین و نحوه استفاده از آن آشنا شده‌اید مایلید بدانید که در چه مسیرهایی امکان استفاده از سرویس سفر اشتراکی اسنپ را دارید. هرچند هنوز در بسیاری از نقاط شهر تهران امکان استفاده از این سرویس فراهم نشده اما بسیاری از محدوده‌ها و نقاط پرتردد پایتخت در فهرست مسیرهای اسنپ لاین قرار دارند.

در ادامه این مطلب فهرست مسیرهایی که می‌توانید در روزها و ساعت‌های تعیین‌شده برای تردد در آن‌ها از اسنپ لاین استفاده کنید، آمده است: