اینتل به تازگی پردازنده‌های لپ‌تاپ Lunarlake را به همراه پردازنده‌های سرور سرور Xeon نسل ششم معرفی کرده است که بازده انرژی بیشتری را نسبت به قبل ارائه می‌کنند.

مشخصات پردازنده سرور Xeon نسل ششم اینتل

هسته های قدرتمند و قدرتمندی که در پردازنده های سرور جدید اینتل به کار می روند با نام Redwood Cove شناخته می شوند که می توانند در هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و سایر کارهایی که نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارند، استفاده شوند. پردازنده Xeon 6900P یکی از قدرتمندترین محصولات تازه معرفی شده است که از سه برد پردازنده تا 128 هسته بهره می برد. به گفته اینتل، پاییز امسال می‌توانیم این پردازنده را در بازار ببینیم.

پردازنده 6900E نسخه قدرتمندتری است که تا 288 هسته پردازشی را در خود جای می دهد. این محصول به همراه پردازنده های 6700E و 6300P از بهار سال آینده معرفی می شود که به ترتیب از 144 و 16 هسته پردازنده بهره می برند. هسته‌های Redwood Cove مورد استفاده در پردازنده‌های مذکور از Hyperthreading (2 رشته در هر هسته) پشتیبانی می‌کنند. قابلیتی که اینتل اخیرا در سری Lunarlake کنار گذاشته است. هر هسته دارای 2 مگابایت حافظه نهان L2 است و از 8800 مگابایت بر ثانیه RAM، استاندارد رمزگذاری AES-256 بیت / 2048 پشتیبانی می کند.

هسته های کم مصرف مورد استفاده در پردازنده های سرور جدید Crestmont اینتل از فناوری ساخت 4 نانومتری استفاده می کنند که می تواند مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هر هسته تنها از یک هسته پشتیبانی می کند و به 4 مگابایت حافظه کش L2 مجهز شده است. این هسته‌ها برای ریزسرویس‌ها، پردازش‌های مرتبط با شبکه و رسانه مناسب‌تر هستند و می‌توانند عملکرد بهتری در هر وات توان مصرفی ارائه دهند.

اینتل ادعا می کند که پردازنده های نسل ششم زئون می توانند تا 2 برابر بهتر از نسل قبلی خود در زمینه هوش مصنوعی و پردازش عمومی عمل کنند. حداکثر توان مصرفی در محصولات متوسط ​​این خانواده به 350 وات در هر پردازنده می رسد و از حافظه رم 8 کاناله DDR5 پشتیبانی می کنند. پردازنده های پریمیوم نسل ششم می توانند تا 500 وات مصرف کنند و از رم 12 کاناله DDR5 استفاده کنند.