بدون دسترسی به فناوری پیشرفته، روسیه به شدت به محاسبات با کارایی بالا (HPC) برای حفظ اقتصاد خود نیاز دارد. به گزارش CNews، یکی از راه هایی که روسیه برای دستیابی به عملکرد محاسباتی انجام می دهد، توسعه پلت فرم های HPC است.

Roselectronics، بخشی از شرکت دولتی Rostec، یک مجتمع نرم افزاری و سخت افزاری جدید به نام Basis برای خدمات محاسباتی و ابری با کارایی بالا ایجاد کرده است. این توسعه کاملاً مبتنی بر فناوری های داخلی است و توسط مرکز تحقیقات علمی محاسبات الکترونیکی (SRCEC) که بخشی از Roselectronics است، انجام شده است.

مجموعه جدید از سه سرور همه منظوره تشکیل شده است که هر کدام می توانند از 128 هسته پردازنده و حداکثر 2 ترابایت رم پشتیبانی کنند. سرورها از طریق یک شبکه ارتباطی پرسرعت متصل می شوند. این امکانات تاخیر بسیار کم و تبادل داده با سرعت بالا را بین سرورها فراهم می کند و عملیات محاسباتی کارآمد را تسهیل می کند.

کانال انتقال اطلاعات این مجموعه سرعت 75 گیگابیت بر ثانیه را با کمترین تاخیر ارتباطی (فقط یک میکروثانیه) فراهم می کند. از پایه می توان برای راه اندازی مراکز پردازش و ذخیره سازی داده ها، دفاتر مجازی و سرورها برای برنامه های گرافیکی استفاده کرد.

روسیه دارای ظرفیت تولید نیمه هادی است. اما آنها کاملا منسوخ شده اند. برای پردازنده 128 هسته ای کلاس مرکز داده، Roselektrica باید از شرکای خارجی کمک بگیرد.

تنها راهی که روسیه می تواند یک تراشه سرور 128 هسته ای تولید کند این است که از سازندگان تراشه چینی، یعنی SMIC و Hua Hong بپرسد. SMIC دارای دو نسل لیتوگرافی کلاس 7 نانومتری است و نسل دوم فرآیند کلاس 7 نانومتری ممکن است برای طراحی مرکز داده مناسب باشد.