شان بیتس، روز ۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۴ ( ۱۹ دی ۱۴۰۲) در حال لذت بردن از پیاده‌ روی بود که به طور اتفاقی در بوته‌ی کنار جاده، گوشی آیفون رها شده‌ای را پیدا کرد. او در ابتدا فکر می‌کرد که شخصی آن را از ماشین بیرون انداخته است.

بیتس در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: «دستگاه هنوز خیلی تمیز بود، هیچ خط و خشی روی آن نبود، زیر یک بوته نشسته بود و حتی قفل هم نداشت، بنابر‌این آن را باز کردم. گوشی در حالت هواپیما قرار داشت و هنوز نصف باتری آن باقی مانده بود. در قسمت برنامه‌های اخیر به اپلیکیشن ایمیل برخوردم که حاوی کد تأیید سفر پرواز آلاسکا ۱۲۸۲ بود.»

بیتس پس از پیگیری‌های انجام‌شده بیان کرد که با هیئت ملی ایمنی حمل و نقل و آژانس فدرال تماس گرفته و موضوع را با آن‌ها درمیان گذاشته است. یکی ماموران به او گفت که این دومین گوشی است که از این حادثه پیدا شده.

بنابر گزارش CBS News، آیفونی که شان بیتس پیدا کرد، به سانحه‌ی هوایی هواپیماییِ آلاسکا ارتباط داشت. دقایقی پس از پرواز، به‌دلیل پاره‌شدن یکی از دو شاخه‌‌ی نگهدارنده‌ی در، هواپیما سوراخ شد تا مجبور به چرخش و فرود اضطراری در فرودگاه بین‌المللی پورتلند شود.

هیچ کدام از سرنشینان پرواز آسیب ندیده‌اند اما چندین شی از هواپیما به علت اختلاف فشار هوا، به بیرون مکیده شدند و از ارتفاع ۴٬۸۷۷ متری سقوط کردند.

هیئت بررسی سانحه، علت سالم ماندن این آیفون خوش شانس را شتاب منفی موتورهای هواپیما و سطح جنگلی محل برخورد اعلام کردند.

تیم ایمنی حمل و نقل، طی یک جلسه‌ی توجیهی تایید کرد که هر دو گوشی پس از سقوط از بوئینگ ۷۳۷، در کنار جاده پیدا شده‌اند. علاوه بر این، یک معلم مدرسه در پورتلند نیز درِ هواپیما را در حیاط‌خلوت خانه‌ی خود پیدا کرد.