انسان‌ها می‌توانند انواع هواپیما را به‌پرواز درآورند؛ اما برای انجام این‌ کار باید گواهینامه‌های مخصوص پرواز هر نوع هواپیما را جداگانه دریافت کنند. گاهی اوقات دریافت گواهینامه‌های جدید خلبانی به‌ این سادگی‌ها نیست؛ زیرا پس‌ از عادت به کابین هواپیمای خاص، تغییر آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

تیم تحقیقاتی KASIT می‌گوید با آموزش پیکربندی انواع هواپیما به Pibot، فقط با کلیک روی نوع هواپیما، این ربات برای هدایت هواپیمای مدنظر کاملاً آماده شود.

GPT پیشرفت چشمگیری کرده است

محققان KAIST اعلام کرده‌اند که Pibot به‌لطف پیشرفت‌های اخیر در مدل‌های زبان بزرگ (LLM)، کتابچه‌های راهنما که درواقع برای انسان‌ها نوشته شده‌اند، درک می‌کند و به‌خاطر می‌سپارد.

سال ۲۰۱۶ نیز، ربات خلبان دیگری معرفی شده بود؛ اما در آن زمان، فناوری هوش مصنوعی به‌ خوبیِ امروز نبود؛ بنابراین، عملکرد ربات مذکور بسیار ساده به‌نظر می‌رسید. تا همین چند سال قبل، ربات‌ها نمی‌توانستند آموختنی‌های جدیدی را براساس کتابچه‌های راهنما یاد بگیرند و اکنون با ChatGPT یا سایر مدل‌های زبانی بزرگ می‌توان به‌راحتی هر‌چیزی را به آن‌ها آموزش داد.

انتظار می‌رود Pibot به‌لطف فناوری هوش مصنوعی، پرواز را بدون خطر انجام دهد و در مواقع اضطراری نیز، سریع‌تر از خلبانان انسانی واکنش نشان دهد.

Pibot می‌تواند راهنمای عملیات و شرایط اضطراری هواپیما (QRH) را به‌خاطر بسپارد و در سناریو‌های مختلف، براساس آموخته‌هایش بلافاصله پاسخ دهد. افزون‌براین، این ربات می‌تواند مسیر امنی را به‌طور لحظه‌ای و براساس وضعیت هواپیما محاسبه کند.

درحالی‌که Pibot از ChatGPT استفاده می‌کند، تیم تحقیقاتی KASIT در حال توسعه و آزمایش هوش مصنوعی اختصاصی خود هستند تا ربات خلبان بتواند بدون نیاز به اینترنت انواع کارها را انجام دهد. مدل زبانی اختصاصی اطلاعات را منحصراً درباره‌ی خلبانی کنترل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، می‌توان آن را روی کامپیوتر کوچکی در دل هواپیما قرار داد.

پرواز به‌تنهایی یا به‌عنوان کمک‌خلبان

Pibot می‌تواند با اتصال به هواپیما مستقیماً با آن ارتباط برقرار کند. درحال‌حاضر، این ربات طوری طراحی شده است که در موقعیت‌های پراسترس که دخالت انسان فایده‌ای ندارد، به‌کار گرفته شود.

ربات انسان‌نمای Pibot می‌تواند ازطریق مرکز صدا با مراکز کنترل ترافیک هوایی و انسان‌های داخل کابین نیز ارتباط برقرار کند. این قابلیت به ربات اجازه می‌دهد تا به‌عنوان خلبان یا کمک‌خلبان در هوایپما به‌کار گرفته شود.

سازگاری Pibot فراتر از حوزه‌ی هوانوردی است. طراحی این ربات ۱۶۰ سانتی‌متری و ۶۵ کیلوگرمی به آن اجازه می‌دهد تا به‌طور یکپارچه در نقش‌هایی مثل رانندگی خودرو و کار با تانک و حتی فرماندهی کشتی‌ها جایگزین انسان‌ شود.

طبق ادعای شیم، Pibot می‌تواند در هر مکانی که انسان‌ها درحال‌حاضر کار می‌کنند، استفاده شود. او در بخشی از توضیحاتش گفت:

شایان ذکر است که مراحل توسعه‌ی Pibot هنوز ادامه دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. در گزارش KAIST، اشاره شده است که این پروژه‌ی تحقیقاتی را آژانس توسعه‌ی دفاعی (ADD)، نهاد دولتی مسئول تحقیق‌ درزمینه‌ی فناوری دفاعی کره‌جنوبی، سفارش داده است. همچنین، شیم پیش‌بینی می‌کند که Pibot در آینده برای کاربردهای نظامی استفاده شود.