55 سال پس از انتشار اولین بازی شبیه ساز فرود آپولو 11، یعنی Lunar Landing، بالاخره یک باگ در کد آن کشف شد. دانش آموز با استعداد دبیرستانی به نام جیم استورتنها چند ماه پس از رویداد تاریخی 1969، او برنامه نویسی Lunar Landing را به پایان رساند و تا سال 1973 به محبوب ترین بازی رایانه ای آن زمان تبدیل شد.

فرود ماه از نظر فنی به ژانر ماجراجویی متنی تعلق دارد و در دوره ای ساخته شد که حتی ایده داشتن یک کامپیوتر شخصی در هر خانه ای به اندازه رویای سفر به ماه دور از ذهن به نظر می رسید.

جیم استور، خالق بازی Lunar Landing، بعدها موفق به ثبت اختراعات متعددی در زمینه کامپیوتر شد و دکترای علوم کامپیوتر را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. او در نهایت استاد دانشگاه برندیس شد و هنوز هم در آنجا کار می کند.

مارتین سی مارتینکاشف حشره فرود در ماه، از استور پرسید که چگونه در سنین جوانی با منابع محدود در آن زمان به چنین شاهکاری دست یافت، که استور پاسخ داد: “من در آن زمان در محاسبات خوب بودم و با مفاهیمی مانند تیلور آشنا بودم. سلسله. همچنین، به یاد دارم که پدرم که یک فیزیکدان بود، به من کمک کرد تا معادلات را برای ساده کردن معادله موشک کلاسیک استخراج کنم.

کد فرود روی ماه جیم تقریباً کامل بود. اما عدد 2 در مخرج ریشه دوم قرار گرفت و باعث شد دستورالعمل تقسیم بر 2 حذف شود. به طور مداوم دست کم گرفته می شود، هر چند با کمی.

با رفع اشکال Lunar Landing، استراتژی بازی بهینه ای است که در بازی های فضایی مدرن تر مانند استفاده می شود برنامه فضایی کربال این آتش سوزی که با نام خودکشی سوخته شناخته می شود، با سرعت 2.67 کیلومتر در ساعت به فرود کامل می رسد. فرود کامل با سرعت کمتر از 1.6 کیلومتر در ساعت است. در واقع، این اشکال منجر به سرعت فرود 5.63 کیلومتر در ساعت می شود. البته باز هم قابل قبول است.

به یاد داشته باشید که لیونار لندینگ با وجود اشتباهات، موفقیت بزرگی داشت. یافتن یک نقص کوچک بعد از 55 سال کیفیت چشمگیر این بازی را نشان می دهد.