اپل روز گذشته عرضه‌ی رسمی آیفون ۱۵ را در بیش‌ از ۴۰ کشور دنیا ازجمله ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، چین و امارات شروع کرد. آیفون ۱۵ بیست‌و‌یکم شهریور با درگاه USB-C و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی رونمایی شده بود. به باور برخی از تحلیلگران، آیفون‌های پرو و پرو مکس امسال بزرگ‌ترین تغییرات سه سال اخیر را تجربه کرده‌اند.

با وجود بهبود محصولات اپل در نسل جدید، قیمت گوشی آیفون ۱۵ نسبت‌ به قیمت گوشی آیفون ۱۴ تغییر نکرد تا دستگاه‌های جدید اپل ارزش خرید بسیار بالایی داشته باشند. روز گذشته تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که در برابر فروشگاه‌های اپل در سراسر دنیا صف‌های طولانی تشکیل شده است.

همانطور که افشاگران گفته بودند، تقاضا برای آیفون ۱۵ به‌شدت بالا است و این موضوع به ویژه برای مدل پرو مکس دیده می‌شود. یک تحلیلگر می‌گوید تقاضا برای آیفون ۱۵ پرو مکس به حدی زیاد است که احتمال دارد اپل بخشی از خط تولید آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو را به این گوشی اختصاص دهد.

همزمان‌ با عرضه‌ی آیفون ۱۵، بازار سیاه خریدوفروش این گوشی به‌شدت داغ شده است. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مردم در دبی‌مال به سمت فروشگاه اپل هجوم برده‌اند تا سریعاً آیفون مدنظرشان را خریداری کنند. آیفون ۱۵ در دبی حدوداً ۴٬۰۰۰ درهم قیمت دارد و در بازار سیاه با قیمت حدوداً ۸٬۰۰۰ درهم فروخته می‌شود.

تقاضای شدید باعث شده فاصله‌ی بین سفارش و زمان تحویل آیفون‌های جدید بسیار بیشتر از حد انتظار باشد. این وضعیت حتی در بازار آمریکا هم دیده می‌شود؛ جایی که آیفون ۱۵ پرو مکس برخی از خریداران قرار است حدودا دو ماه دیگر برای آن‌ها ارسال شود.

برخی از فروشگاه‌های ایرانی آیفون ۱۵ را همزمان با عرضه‌ی جهانی وارد کشور کردند. قیمت آیفون‌های نسل جدید اپل در ایران به‌شدت بالا است. آیفون ۱۵ احتمالاً هرگز رجیستری نمی‌شود.