در 23 خرداد 1402 کمترین تراز از سال 1343 برای دریاچه ارومیه به ثبت رسید و این روزها حجم آب بزرگترین دریاچه داخلی ایران حتی از سال 94 کاهش یافته است. بر اساس این ادعاها و نتایج بررسی اخیر، دریاچه ارومیه در وضعیت قرمز قرار دارد و شرایط آن «بسیار بحرانی» اعلام شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، نتایج بررسی ها حاکی از آغاز بحران زیست محیطی در آینده نزدیک است. این نتایج با اظهارات مسئولان مربوطه در تناقض کامل است و به همین دلیل شاهد انتشار عمومی آمار و اخبار نیستیم. از سوی دیگر مسئولان مربوطه مدام در حال تکذیب و امید دادن هستند که به خاطر همین امید واهی حتی حساسیت مردم نسبت به این موضوع هم مثل قبل نیست. حال با وجود این کشفیات جدید این سوال مطرح می شود که در صورت خشک شدن دریاچه چگونه می توان مشکلات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی قریب الوقوع را مدیریت کرد؟

پژوهش جدید که با هدف ارائه داده‌های موثق از تغییرات دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر و پیش‌بینی آینده این دریاچه است، توسط پروژه تحقیقاتی دریاچه ارومیه و با همکاری مرکز سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف و با استفاده از لندست تهیه شده است. توسعه کد تصاویر ماهواره ای و موتور گوگل ارث (GEE) منطقه دریاچه را از 13 ژوئن 1392 تا 1402 به دست آورده، مقایسه و تأیید کرده است.

محققین با استفاده از اطلاعات به دست آمده به روش قابل قبولی برای محاسبه داده ها رسیدند و اطلاعات را تأیید کردند. نتیجه پس از ترسیم تراز دریاچه بر اساس اطلاعات دریافتی طی 10 سال گذشته، این بود که تراز دریاچه به کمترین میزان خود در 60 سال گذشته رسیده است. دریاچه ارومیه به دلیل عدم تشکیل ستاد احیا و نجات در حال مرگ تشخیص داده شده است.

از دیگر نتایج مهم به دست آمده توسط محققان می توان به حجم آب دریاچه اشاره کرد که به کمترین میزان خود در 10 سال اخیر رسیده است. بر اساس گزارش ها، پیش از انجام این تحقیقات، کمترین حجم ثبت شده آب در سال 1393 بوده و اکنون حجم آب حتی کمتر از امسال است. کاهش حجم آب بحرانی قابل توجه است و ممکن است تا سپتامبر 1402 یعنی کمتر از دو ماه دیگر منجر به مرگ کامل دریاچه شود.

با خشک شدن دریاچه ده ها کیلومتر در اطراف آن غیرقابل سکونت می شود و گرد و غبار نمکی تمامی شهرهای شمال غرب کشور را فرا می گیرد. در این گزارش به صراحت آمده است: «با توجه به روند کاهشی دریاچه ارومیه در فصل تابستان، سطح آب در پایان شهریور در سال آبی 1402 به عددی بین 80/1269 تا 90/1269 متر از سطح دریا خواهد رسید». طبق آمار، محققان معتقدند که این دریاچه در سال جاری به طور کامل خشک خواهد شد.