مراسم امسال روز فناوری فضایی، گزارشی از آنچه گذشت و برنامه‌های آینده برای این صنعت بود. رئیس جمهور با اشاره به اینکه حضور در فضا باعث افزایش قدرت می‌شود گفت که «ما زودتر می‌توانستیم به مدار ژئو برسیم». رئیس سازمان فضایی از نقش بخش خصوصی در فناوری فضایی و سهم آن در پرتاب‌های اخیر و ماهواره‌های آینده صحبت کرد. و وزیر ارتباطات از برنامه پرتاب کردن ماهواره یک کشور دیگر از خاک ایران خبر داد.

چهاردهم بهمن به‌یاد پرتاب ماهواره «امید» در ۱۳۸۸ روز ملی فناوری فضایی نام گرفته است. این مراسم صبح امروز درحالی برگزار شد که برنامه‌های فضایی در سرعت گرفته و در هفته‌های گذشته با تزریق ماهواره «ثریا» به مدار ۷۵۰ کیلومتری رکورد ارتفاع پرتاب برای اولین بار در ایران شکسته است و ماهواره‌بر «سیمرغ» وزارت دفاع بعد از تجربه چندین شکست بالاخره توانسته سه ماهواره را به‌طور همزمان به مدار بیضوی بفرستد؛ ماهواره «مهدا» و دو ریزماهواره «کیهان» و «هاتف».

برنامه پرتاب ماهواره خورشید‌آهنگ از پایگاه چابهار

در این مراسم رئیس سازمان فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب ماهواره «ظفر ۲»، «پارس ۱» و «ناهید ۲» تا سال آینده خبر داد و گفت: «سال آینده اولین ماهواره سنجشی خورشیدآهنگ از پایگاه چابهار پرتاب می‌شود.»

حسن سالاریه در بررسی عملکرد یک ساله سازمان فضایی، به این موارد اشاره کرد:

  • رونمایی از نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» در بهمن ۱۴۰۱ و عرضه نمونه پروازی آن در سال جاری
  • تحویل ماهواره «طلوع ۳»
  • تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره‌ها
  • انعقاد قرارداد ماهواره «ناهید ۳» و «پارس ۳»
  • پرتاب کپسول زیستی
  • طراحی و ساخت و تکمیل پایگاه فضایی چابهار

رئیس سازمان فضایی درباره پایگاه چابهار توضیح داد:

پایگاه فضایی چابهار در فاز اول ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدوارم تا سال آینده آماده پرتاب شود. این پایگاه پرتاب در فاز اول مخصوص ماهواره‌برهای با سوخت جامد برای پرتاب مدار خورشید‌آهنگ و برای ماهواره‌های سنجشی است.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی

مدارهای خورشیدآهنگ که بناست با آغاز به کار پایگاه چابهار فعال شود، طیفی از مدارهای قطبی با ارتفاع بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر را در برمی‌گیرد. این مدار کم‌ارتفاع اما ویژه است چرا که ماهواره‌ها در آن در ساعاتی معین بر فراز نقاط مختلف زمین ظاهر می‌شوند و تصاویری که از این ماهواره‌ها به‌دست می‌آید قابل مقایسه است.

طبق گزارش ایسنا از این مراسم، سالاریه در بخش دیگر گفته‌های خود به حضور بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: «انعقاد قرارداد با بخش خصوصی فضایی در تاریخ فضایی کشور بی‌نظیر است. این قراردادها در زمینه خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای است و پیش خرید این تصاویر پرداخت شده استحجم قراردادها با بخش خصوصی در دولت فعلی بیش از حجم قراردادها تاکنون با بخش خصوصی بوده است. البته این سازمان با دانشگاه‌ها حجم قرارداد ۱۰ میلیون دلار داشته است. بخش زیادی از ماهواره «نور۳» که مهرماه جاری به مدار تزریق شد، توسط بخش خصوصی تکمیل شده است.»

او سپس از برنامه‌های سازمان فضایی برای سال آینده گفت:

  • ماهواره‌ «ظفر ۲» با وزن ۵۰۰ کیلوگرم از نوع سنجشی است که در دانشگاه علم و صنعت اجرایی شده است و سال آینده پرتاب خواهد شد.
  • ماهواره «پارس ۱» امسال پرتاب می‌شود.
  • ماهواره «ناهید ۲» با وزن ۱۲۰ کیلوگرم و با عمر مداری ۲ سال در سال آینده پرتاب می‌شود. ماموریت این ماهواره مخابراتی، توسعه تکنولوژی زیر سیستم‌های حساس ماهواره و اینترنت اشیاء است.
  • سامانه «بلوک انتقال مداری سامان ۱» که ماموریت انتقال محموله‌ها تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد، مسیر ما را تا رسیدن به مدار ژئو هموار می‌کند و در مرحله تست‌های سیستمی است.

وعده پرتاب ماهواره یک کشور خارجی تا پایان دولت

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون جزء ۱۰ کشور دارای فناوری فضایی بومی هستیم، از برنامه پرتاب ماهواره یک کشور دیگر از خاک ایران تا پایان دولت خبر داد.

عیسی زارع‌پور در مراسم روز فناوری فضایی با اشاره به سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم برای شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی کشور و برنامه‌های آینده، گفت: «

در حال حاضر پایگاه‌ها و ماهواره‌های خودمان را داریم و به نقطه‌ای رسیدیم که با اطمینان ماهواره عملیاتی را می‌توانیم در فضا قرار دهیم. ما اکنون به جایی رسیدیم که می‌توانیم آزمایشگاه فضایی داشته باشیم و برخی امور را در فضا تست کنیم. دراین دولت و در طول دو سال و یک ماه به طور کلی ۱۱ پرتاب ماهواره‌ای داشتیم که انشالله با همین شتاب پیش خواهیم رفت.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او ادامه داد: «برنامه داریم که صنعت فضایی را به‌عنوان صنعت اقتصادی در بیاوریم و امید داریم تا آخر این دولت یک ماهواره کشور دیگر را از خاک ایران به فضا پرتاب کنیم. اگر این اتفاق بیفتد موفقیت بزرگی است و حتی می‌توان مثل کشورهای دیگر این پرتاب را بیمه کرد.»

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه اول شورای فضایی مصوب شد سالی ۵۰۰ میلیون دلار برای صنعت فضایی کنار گذاشته شود اما همچنان این مقدار ۱۵۰ میلیون دلار است. او گفت: «اگر بخواهیم این دستاوردهای بزرگ فضایی را توسعه دهیم و به مدار ژئو برسیم قطعاً این نوع حمایت می‌تواند پشتیبان باشد و کمک کند. نیاز داریم در برگزاری شورای عالی فضایی که ۱۱ سال با تعطیلی همراه بود این شورا با حضور رئیس جمهور برگزار شود چراکه می‌توان گفت شورای عالی فضایی نقطه کانونی است.»

رییس جمهور: حضور در فضا قدرت می‌آورد

در مراسم امروز ابراهیم رئیسی هم حضور داشت. رئیس جمهور در وقت سخنرانی خود به این اشاره کرد که حضور در فضا قدرت می‌آورد و گفت: «دشمنان تلاش کرده‌اند با تحریم، ایران را در انزوا قرار داده و متوقف کنند اما ۱۱ پرتاب فضایی در دولت سیزدهم، تحریم‌ها و طرح انزوای جمهوری اسلامی ایران را با شکست مواجه کرد.»

حضور در فضا قدرت می‌آورد زیرا ماهواره در فضا، مانند چشمی است که بشر می‌تواند از فضا بهتر ببیند و با پایش داده‌های دریافتی، برای بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کند.

ابراهیم رئیسی

رییس‌جمهور با اشاره به فعالیت ارگان‌های مختلف در رشد و توسعه صنعت فضایی کشور گفت: «سازمان ارتباطات، وزارت علوم و بخش‌هایی از سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت دفاع و نیز سپاه پاسداران و ارتش، با همکاری و همگرایی برای رشد صنعت فضایی کشور در تلاش هستند تا توان فضایی کشور افزون شود.»

او به اهمیت میدان دادن به بخش خصوصی در توسعه فضایی کشور پرداخت و در ادامه از ضرورت افزایش تعداد پرتاب‌ها با دقت بیشتر گفت: «برای شتاب‌دادن به حضور در ارتفاع بالاتر، باید تلاش کنیم زیرا این موضوع اهمیت دارد. با توجه به کارهای صورت‌گرفته، متخصصان کشورمان این توانایی را دارند که ارتفاع حضور ما در فضا را افزایش دهند.»

او لازم دانست که صنعت فضایی ایران به سمت تجاری‌سازی حرکت کند و البته تاکید کرد که نباید دقت فدای سرعت شود.

بیشتر بخوانید